Dzisiaj chciałbym zabrać Was drodzy czytelnicy na wycieczkę na krakowski Kazimierz. Dawna dzielnica Żydowska staje się od kilku lat coraz popularniejsza nie tylko wśród turystów ale również wśród mieszkańców Krakowa. Wzrasta ilość lokali gastronomicznych i miejsc gdzie można spędzić czas ze znajomymi przy piwie czy mocniejszym alkoholu. Dzisiaj jednak nie o restauracjach i pubach a o jednym z najciekawszych krakowskich muzeów.
Przy ulicy świętego Wawrzyńca 15 w budynku dawnej zajezdni pierwszego krakowskiego wąskotorowego tramwaju elektrycznego, od 1998 roku działa Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Jego zbiory podzielone są na kilka wystaw stałych: Tramwaje na Wawrzyńca, Z dziejów polskiej motoryzacji, Krakowskie drukarstwo XV-XX wiek, oraz przygotowana dla uczniów i najmłodszych interaktywna ekspozycja Wokół koła.
W muzeum pojawiają się również bardzo ciekawe wystawy czasowe oraz odbywają się imprezy dla fanów motoryzacji czy też modelarstwa kolejowego. Obecnie (od 12 czerwca do 24 sierpnia 2014 roku) w muzeum można oglądać kolejną czasową wystawę – Kraków miasto ambitne.
Ekspozycja Tramwaje na Wawrzyńca to jeden z najciekawszych w Polsce zbiorów historycznych pojazdów szynowych, wśród innych ciekawych eksponatów znajdują się między innymi zrekonstruowany wagon letniego tramwaju konnego na oryginalnym podwoziu z 1882 roku, jeden z dwudziestu wyprodukowanych w Sanoku na zamówienie Krakowskiej Spółki Tramwajowej w latach 1912-1914 wagonów silnikowych normalnotorowych a także wagon SN2 również wyprodukowany w Sanoku w 1939 roku. Dodatkowo na ekspozycji można również obejrzeć przedmioty związane z wyposażeniem historycznych tramwajów.
Wystawa Z dziejów krakowskiej motoryzacji przedstawia przegląd dokonań polskiej motoryzacji z czasów PRLu oraz sprzed II Wojny Światowej.
Najciekawszymi egzemplarzami w kolekcji muzeum są bez wątpienia dwa Beskidy, polskie prototypy nad którymi pracowali inżynierowie Fabryki Samochodów Małolitrażowych i Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej w latach 1983-1991. Z siedmiu wyprodukowanych w tych latach prototypów jeden został zniszczony w próbie zderzeniowej a pozostałe sześć przechodziło próby drogowe.
Krakowskie muzeum jest jedynym w Polsce gdzie można zobaczyć aż dwa egzemplarze tego unikatowego samochodu. W 1993 roku wygasły patenty które wykorzystano przy tworzeniu tego modelu i zaprezentowany został bardzo do Beskida podobny Renault Twingo który z miejsca stał się hitem sprzedaży. Oprócz tego niezwykle ciekawym egzemplarzem jest wyprodukowany w Polsce w niewielkiej serii Fiat 127p. W zbiorach muzeum znajdują się również takie unikaty jak Fiat 508 III Junak wyprodukowany w Warszawie między 1935 a 1939 rokiem w liczbie 3500 egzemplarzy.
Mikrus MR-300 produkowany w latach 1957-1960, pojazd Smyk nad którym prace trwały w latach 1957-1960 i wyprodukowany został w krótkiej serii 17 egzemplarzy, oraz szeroki wachlarz Fiatów 125, Warszaw, Syren i Fiatów 126p.
Dodatkowo w muzeum można obejrzeć samochód Star 25 przystosowany do wykonywania zadań pożarniczych
a także autobus Rugby L Durant
wyprodukowany dla Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej w 1929 roku i będący najstarszym zachowanym egzemplarzem autobusu komunikacji miejskiej w Polsce.
Ekspozycja Krakowskie drukarstwo XV-XX wiek pokazuje bogatą historię krakowskiego drukarstwa od jego pojawienia się aż po czasy współczesne. Możemy zaobserwować na własne oczy rozwój technik drukarskich na przestrzeni lat.
Oddzielna część wystawy jest przygotowana do prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz pokazów związanych z produkcją papieru i historycznymi technikami drukarskimi.
Składająca się z 30 stanowisk interaktywnych wystawa ‘Wokół Koła’ ma być miejscem gdzie najmłodsi uczą się przez zabawę. Skupiamy się tutaj na doświadczeniach pokazujących jak niesamowicie ważną częścią ludzkiego życia jest koło.
Warto wspomnieć również, że Ogród Doświadczeń im. Stanisława Lema zlokalizowany w Parku Lotników to również projekt tego Muzeum intensywnie stawiającego na edukację dzieci i młodzieży.
Muzeum Inżynierii Miejskiej jest jednym z trzech moich ulubionych krakowskich muzeów, a zbiory motoryzacyjne dla miasta w którym nigdy nie było większej fabryki pojazdów są unikalne w skali kraju. Choćby tylko po to, żeby zobaczyć kawałek historii polskiej motoryzacji warto się tam wybrać.
Muzeum Inżynierii Miejskiej
ul. św. Wawrzyńca 15, Kraków
Bilet normalny – 10zł
Bilet ulgowy – 7zł
Dokładne godziny otwarcia i inne przydatne informacje znajdą Państwo na stronie muzeum: http://www.mimk.com.pl/
A jak najłatwiej dostać się na Wawrzyńca 15? W okresie wakacyjnym, chyba najlepszym sposobem jest dojazd pod samą bramę historycznym taborem tramwajowym korzystając z Krakowskiej Linii Muzealnej, która jest wspólnym projektem Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, MPK, ZiKiT i Muzeum. Dokładny rozkład jazdy znajdą Państwo tutaj: http://www.muzealna.org/info/pl/rozklad-jazdy
Oprócz linii muzealnej w okolice ulicy św. Wawrzyńca dociera wiele linii tramwajowych:
na przystanku św. Wawrzyńca na ulicy Starowiślnej zatrzymują się obecnie linie – 3,24,50
na przystanku Plac Wolnica linie – 8, 10, 73, 76
A kiedy po zwiedzaniu zgłodniejecie zapoznajcie się proszę z recenzją pobliskich lokali na łamach zaprzyjaźnionego serwisu Street Food Polska.
Serwujących belgijskie frytki: http://streetfoodpolska.pl/frytki-na-krakowskim-kazimierzu-porownanie/
Hamburgery: http://streetfoodpolska.pl/nowe-miejsce-ta-sama-jakosc-czyli-krakowski-grillowany-burger/
Czy kuchnię węgierską: http://streetfoodpolska.pl/delibar-czyli-nie-tylko-langosze/
Pozdrawiam
Michał Okazje Podróżnika