Image default
AutobusowiLux ExpressPodróże TestowePolski BusPrzewoźnicyRecenzjeTesty Redakcyjne

LUX Express vs. PolskiBus, czyli porównanie przewoźników Kraków – Warszawa

Od 5 marca mamy jeszcze większy wybór na trasie Kraków – Warszawa. Pojawienie się kolejnego przewoźnika na tej trasie musiało spowodować, że zacznie sie walka o klienta. My postanowiliśmy porównać oferty przewoźników autobusowych, którzy od samego początku mocno konkurują ze sobą.

Pojawienie się na rynku kolejnego przewoźnika musiało wprowadzić ożywienie i tak też się stało. Mowa tutaj o dwóch przewoźnikach – PolskiBus oraz LUX Express.

Autokary

LUX Express operuje autokarami marki Irizar I6, wersja trzyosiowa, posiadająca 56 foteli.

20150326_070146

PolskiBus na tej trasie operuje trzema typami autokarów. W zależności od kursu do dyspozycji oddaje autobusy Vanhool Altano oraz Elite Plaxton, które posiadają 72 fotele.

IMG_4901

Niestety nie mamy dobrej jakości zdjęcia Plaxtona, na zdjęciu jest tylko przód, ale reszta jest bardzo podobna do Altano.

20150417_080945

Kolejnym typem autokaru jest VanHool Astromega, autokar ten posiada 89 foteli rozmieszczonych na dwóch pokładach, górnym i dolnym.

20150416_230406

 

Jeśli brać pod uwagę wygląd, to tutaj I6 ma ładniejszą sylwetkę, ale chyba nie o to chodzi.

Co łączy obu przewoźników?

Część wspólna wyposażenia autobusów:

  • Gniazdka 230V (LUX Express jedno na dwa fotele, PolskiBus każdy fotel ma swoje gniazdko)
  • WiFi (dostawcą internetu dla LUX Express jest T-Mobile, PolskiBus ma od Orange)
  • Toaleta

Miejsc siedzących w LUX Expressie jest, tak jak wcześniej napisałem, 56. Jest ich mniej dla zwiększenia miejsca na nogi. Ponadto prawie każdy fotel jest wyposażony w stolik, na którym można wygodnie pracować. Obicie foteli jest materiałowe z wykończeniami skórzanymi, a same fotele są uchylne i rozsuwane na boki.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

PolskiBus w swoich autokarach posiada od 72 miejsc do 89 w zależności od modelu. Fotele są całkowicie obite skórą. W porównaniu z LUX Express jest mniej miejsca na nogi, ale i tak dalej można wygodnie usiąść. Niestety osoby powyżej 180cm mogą odczuwać lekki dyskomfort. Stoliki są tylko dwa w autokarach Astromega i tylko na dolnym pokładzie.

20150417_064040

Komfort jazdy autobusu

(Czyli czynniki związane z zawieszeniem i hałasem w środku). Autokary VanHool mają lepsze zestrojenie zawieszenia na polskie drogi. Nie są tak sztywne jak Irizar I6, ale w przypadku I6 można zmienić tryb pracy zawieszenia na bardziej komfortowy (z tego co pamiętam). Jeśli chodzi o hałas, to tutaj VanHoole są chyba najcichsze (subiektywne odczucia), potem Irizar I6, a na końcu Plaxton Elite.

Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych

PolskiBus posiada specjalne miejsca dla osób niepełnosprawnych w swoich autokarach, Lux Express niestety ich nie posiada. Główną barierą są schody. Irizar I6 ma możliwość „ukłonu”, aby ułatwić wejście, ale osoby na wózkach nie dostaną się do autobusu. Niestety tutaj PolskiBus bije na głowę dostępnością dla osób na wózkach.

Internet i rozrywka

W PolskimBusie musimy liczyć na własną rozrywkę i zabrać na laptopie coś do oglądania. Dzięki temu, że każdy fotel ma swoje gniazdko, nie będzie poszkodowanych, że komuś się bateria wyczerpała. Oferta Lux Express jest dużo bardziej bogatsza. Każdy fotel jest wyposażony w system rozrywki pokładowej, dzięki czemu nie musimy odpalać własnego sprzętu. Do wyboru mamy filmy, e-booki, muzykę, seriale.

Obaj przewoźnicy oferują dostęp do internetu poprzez pokładowe WiFi. Jakość i prędkość połączenia internetowego jest zależna od sygnału i prędkości, jaką udostępnia operator telekomunikacyjny. Tutaj ciężko jest porównać oferty, choć z tego co mam do czynienia z operatorami na potrzeby strony Potrzebuje Toto prędkości sieci T-Mobile są dużo większe niż Orange. Co ciekawe, oba telekomy mają wspólną sieć infrastrukturalną NetWorks.

Toalety

Lux Express i PolskiBus dbają o czystość na pokładach swoich autokarów. Zarówno kabina pasażerska jak i toaleta są utrzymane w czystości. W tej konkurencji toalety Irizara są bardziej przestronne niż VanHool Altano, Plaxtona czy Astromegi.

Catering

PolskiBus na kursach non-stop z Krakowa do Warszawy wprowadził poczęstunek na tej trasie. W ramach poczęstunku dostajemy soczek lub wodę mineralną, ciastko, lody, oraz kawę lub herbatę. O komfort i wydanie cateringu dba personel pokładowy. W LUX Express mamy do dyspozycji ekpres do kawy, gdzie możemy sobie sami zrobić kawę lub czekoladę oraz zagotować wodę na herbatę. Korzystanie z ekspresu jest nie limitowane.

Czas przejazdu

  • Lux Express 4 godziny 25 minut
  • PolskiBus 4 godziny 20 minut non stop / 4godziny 50 minut pośpieszny przez Kielce i Radom

Tak naprawdę czas przejazdu jest zależny od warunków na drodze. Oczywiście można przejechać w deklarowanym czasie, ale w praktyce podane godziny są ciężkie do zrealizowania te czasy z powodu przebudowy drogi krajowej numer 7.

A teraz wisienka na torcie – poniższe galerie pokazują jak walczą ze sobą cenowo o klienta PolskiBus z Lux Express.

Oferty cenowe na trasie Kraków – Warszawa (zdjęcia pochodzą z fp przewoźników)

PolskiBus

Lux Express

Marketingowcy obu firm dwoją się i troją, aby zachęcić klientów do swoich firm. Gdy tylko pojawia się jakaś promocja Lux Express, nie trzeba długo czekać na reakcję Polskiego Busa. Tak naprawdę dla nas klientów jest to fajne, ale firma traci na wizerunku wśród klientów korzystających z innych tras, bo mają oni żal o wyższe ceny, co łatwo zauważyć w komentarzach. PolskiBus konkuruje z Lux Express głównie  na trasie Kraków – Warszawa i tam obniża ceny, a na innych trasach jest drożej, o co mają często pretensje ludzie jadący z Kielc, Zakopanego czy Radomia. My klienci cieszymy się z niskich cen, ale na dłuższą metę nikt nie będzie jeździł za darmo. Efekty już widać – Lux Express już nie schodzi tak nisko z ceną, jak jeszcze niedawno schodził. Nie wiem, jak to będzie dalej, ale patrząc na sprzedaż biletów to PolskiBus dalej ma o 70% więcej klientów niż LUX Express. Zobaczymy, co będzie się działo po ogłoszeniu nowych tras Lux Express, ponieważ jak wiecie z wpisu „Konferencja Lux Express” firma ma duże plany związane z naszym rynkiem komunikacji zbiorowej. Jeszcze jedno – ceny biletu można obniżyć korzystając z programu lojalnościowego PINS który posiada LUX Express, a PolskiBus nie posiada takiego programu (Dochodzą nas plotki, że ma się taki pojawić, ale pamiętajcie, że to tylko plotki).

Porównując obie firmy, to mimo różnic w wyposażeniu obie zapewniają komfort podróży. Osoby na wózkach mają niestety jeden wybór, czyli PolskiBus, ale tutaj są bezkonkurencyjni nawet do pociągów. Każdy znajdzie coś dla siebie u obu przewoźników. Ja polecam obie firmy. Tak naprawdę każdy z nas ma swoje odczucia i poczucie komfortu. Dobrze, że jest coraz większy wybór, ponieważ oferta stale się zmienia i daje nam coraz więcej za niską cenę. Można zacytować powiedzenie „Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta”, ale tutaj tym trzecim jest PKP Intercity, które nie umie wykorzystać swojego potencjału. Szczególnie w przypadku czasu przejazdu między Krakowem i Warszawą. Jest także kilku innych przewoźników, jak PKS Polonus, ale oni nie bardzo mają pomysł, jak powalczyć o klienta.

Nasze redakcyjne testy Lux Express oraz PolskiBus. Po lekturze tych tekstów będzie wam łatwiej podjąć decyzję z kim podróżować.

Zapraszamy do dyskusji w komentarzach, jak i na naszym fanpage na Facebooku.

Pozdrawiam

Stanisław | Okazje Podróżnika

Podobne Wpisy

Poczuj się jak VIP czyli jak podróżuje biznes w LEO Express

DJ Czas

Nowe Trasy w siatce połączeń Polskiego Busa

DJ Czas

Mercedes Intouro nasz test

DJ Czas