BranżoweFelietony

PKS Częstochowa – co się dzieje?

Nowe Trasy PKS Częstochowa

i tak dumnie ogłoszono i zaczęto sprzedawać nowe trasy:

  • Warszawa <> Zakopane przez Łódź, Częstochowę, Katowice, Kraków, Nowy Targ
  • Bydgoszcz <> Zakopane przez Toruń, Ciechocinek, Łódź, Częstochowę, Katowice, Kraków, Nowy Targ

Linie wystartowały, nie minęły dwa tygodnie i pojawiły się problemy, a raczej gwałtowne zderzenie z rzeczywistością.

  • niska frekwencja
  • słaby marketing

Pojawiły się inne autobusy niż AlfaBusz

Autobus ze zdjęcia wykonał jeden z ostatnich kursów z Warszawy do Zakopanego, a raczej z Częstochowy do Zakopanego i z powrotem. Stało się to tak jak zapowiedzieli

Dnia 9 września 2017 roku, skończyły się połączenia dalekobieżne w PKS Częstochowa, w tym promowane połączenie skomunikowane z PolRegio do Kłodzka

I tak zostały skasowane połączenia do Bydgoszczy, Zakopanego, Wisły, Szklarskiej Poręby, Kłodzka, Warszawy, Lublina.

Dlaczego kursy padły?

Wakacyjne kursy mają to do siebie, że dają zarobić, choć w przypadku niektórych przewoźników, no cóż. Co spowodowało, że połączenia zostały zlikwidowane.

Zabrakło rozeznania tematu połączeń dalekobieżnych. Pierwsze co można było zrobić do iść na dworzec i poczytać rozkłady jazdy, skoro nie mamy nikogo w firmie, który by wiedział komu i ile raz pozwala dziennie wjechać na dworzec. Wakacje się skończyły, a tu okazało się, że zapowiadane nowe linie nie będą ziemią obiecaną, bo wredna konkurencja jeździ na nich od lat i tak z Łodzi do Zakopanego mamy kilka kursów dziennie realizowane przez PKS Łódź, LEO Express (A.D.EuroTrans). Z Częstochowy dochodzi jeszcze Telesfor. W sumie dobę jest 5 połączeń w tym kolejowe. I jak się okazuje, jest to aż nadto. Patrząc na frekwencje, w tygodniu autobusy wożą sporo powietrza, dodatkowy kurs z punktu ekonomicznego widzenia nie miał szans się utrzymać. Torunia podobnie.

Zobaczmy, jak to wygląda z Bydgoszczy. Trasa Bydgoszcz -> Toruń -> Ciechocinek -> Włocławek -> Łódź -> Częstochowa -> Katowice -> Kraków -> Myślenice -> Chabówka -> Nowy Targ -> Poronin -> Zakopane

Na tej trasie od lat kursuje połączenie -> A.D. EuroTrans Ustka <> Zakopane wystarczyło wejść na dworzec przejść przez ulicę i podejść na stanowiska przelotowe komunikacji dalekobieżnej (no ta bene straszne dziury tam są) i będziemy wiedzieć, że zatrzymuje się tam od lat. Od samego początku kursowania wraz z ś.p PKS Grupą. Jeśli ktoś zadałby sobie odrobinę trudu, dowiedziałby się w swoim archiwum i w księgowości, że było takie połączenie firmy NKA – Nadgoplańska Komunikacja Autobusowa, gdzie właściciel Grzegorz Arent nie jest człowiekiem, który nie wie jak robić biznes. Także NKA miała taką linię, która po pół roku nie przyjęła się i została zmieniona na inną trasę.

Dodatkowo PKP Intercity codziennie ma dwa połączenia z Bydgoszczy do Zakopanego, które po części pokrywają się z trasą autobusu.

Ok to jedna z tych tras, która ma swoje pokrycie popytu na przejazdy i nowy przewoźnik na tej trasie zrobiłby nad podaż, przez co musiałby co najmniej rok intensywnie reklamować się i robić promocje na bilety, by ludzie przenieśli się od sprawdzonego i komfortowego przewoźnika, nie wspomnę tutaj, że większość Bydgoszczan podjedzie do Torunia i pojedzie Polskim Busem z racji ceny.

Tak to wygląda, jeśli chodzi o Bydgoszcz. Trasa może i by była rentowna, ale najpierw bardzo kosztowna. Największym kuriozum była druga trasa. Z Warszawy przez Łódź, Częstochowę, Katowice, Kraków, do Zakopanego. Brakowało, tylko by w Nowym Targu skręcała na Białkę i Bukowinę. Trasa obliczona na blisko 10h jazdy naokoło. Ja nie wiem, kto doradził taki przebieg trasy, ale chyba nigdy nie jechał do Zakopanego.

Zastanawia mnie, jak chcieli przyciągnąć pasażera, kiedy z Warszawy kilkanaście różnych połączeń na dobę jest  do Zakopanego, w tym Polskiego Busa, który jedzie o ponad 2h krócej, niż nieistniejące już połączenie PKS Częstochowa.

Nie umiem sobie wyobrazić, co autor tej linii miał na myśli. Mogę się zastanawiać tak jak kiedyś nad Połączeniem Sieradz <> Zakopane, z którego dwa razy skorzystałem na trasie Kraków <> Krzepice (jedyne bezpośrednie połączenie). Autobus pokonywał tę trasę mniej więcej w 7 godzin, jak mnie pamięć nie myli, a to tylko niecałe 200 km drogi. Było to jedyne połączenie, które jechało przez wszystkie miasta GOP, brakowało tylko Opola po drodze, bo blisko niego jechał.

Patrząc na położenie geograficzne Częstochowy oraz wielkość miasta, można śmiało stwierdzić, że połączenia te, które istnieją, spokojnie zaspokajają zapotrzebowanie na podróże. Może pomysłodawcy myśleli, że Częstochowa, Jasna Góra przyciągnie pasażerów. Niestety tutaj także jakby zabrakło chęci na zrobienie badań. Oczywiście, że Klasztor na Jasnej Górze przyciąga ogromne ilości turystów, ale oni najczęściej przyjeżdżają w zorganizowanych grupach własnymi autobusami, a w sezonie pielgrzymkowym, to mają zagwarantowany powrót dodatkowymi pociągami, własnymi autokarami. Niestety patrząc i z tej strony nie bardzo spinał nam się biznesplan związany  z tymi trasami.

Przyszedł czas podsumowań, a dokładniej księgowa zadzwoniła do szefa z informacją, kasa pusta i trzeba było wykonać ruchy, by nie doprowadzić do upadku.

początek <..> na ratunek

Podobne Wpisy

Wymagasz czystości, zachowaj ją sam…

DJ Czas

Jedziemy na wycieczkę — wynajem autobusu.

DJ Czas

Pendolino na bocznicy

Okazje Podróżnika
Exit mobile version