Image default
AktualnościTargi

TransEXPO Kielce, czyli czym będziemy jeździć w najbliższej przyszłości

Targi TransExpo w Kielcach odbyły się po raz XIII. W tym roku miałem okazję uczestniczyć w tych targach. Zapraszam do mojej relacji czym będzie się podróżowało w 2017 roku …

Przyznam szczerze i ze wstydem w tym roku byłem pierwszy raz na TransExpo. Nie powiem od kilku lat wybierałem się na nie i jakoś tak zawsze w tym terminie coś wypadało lub nie było jak dotrzeć. W tym roku także o mały włos by tak było. Targi trwały od 11 do 13 października, wśród wystawców były znani i mniej znani producenci. Każdy liczący się producent pojazdów miał swoje stanowisko, niestety w tym roku nie było MAN, nie wiem czemu.

Zacznijmy od początku. Jesień w transporcie jest zawsze gorąca w tych dniach odbywają się targi IAA w Hanowerze (transport kołowy) i naprzemiennie tarki kolejowe InnoTrans w Berlinie i Trako w Gdańsku. Ja osobiście miałem plan na wszystkie targi w tym roku dotrzeć, ale zycie zweryfikowało moje plany niestety, jak zawsze. O mały włos nie dotrałbym na TransExpo mimo wyjazdu o 8 rano do Kielc dotarłem dopiero na godzinę 13. Odcinek 240 km pokonałem w 5h i nie nie jechałem tym razem autobusem. To daje obraz jak bardzo mnie coś trzymało bym nie dotarł do Kielc. Co gorsza miałem tylko jeden dzień na zwiedzanie rozmowy i niestety czasu brakło na panele dyskusyjne.

Pierwszym wystawcą jaki mi się rzucił w oczy był Turecki Otokar, który miał wystawiony swój mid bus Navigo U przed wejściem od strony parkingu wielopoziomowego

20161011_124440

Ciekawostką tutaj jest to, że autobus jest pomyślany także z myślą o osobach niepełnosprawnych, ale to nie jedyny autobus. Był też Vectio T

20161011_141127

Oraz wersja miejska Vectio C w hali D gdzie także inne wersje miejskie były dostępne.

20161011_171910

Kent C w wersji 12 metrowej jak i w wersji 18 metrowej

20161011_171813

Nie powiem stylistycznie autobusy miejskie mi się podobają. Wnętrze też jest bardzo przyjemne. Jeśli chcecie zobaczyć to w Polsce Otokary Vectio C jeżdżą z powodzeniem w MZK Przemyśl. TransExpo ogólnie było zdominowane przez pojazdy komunikacji miejskiej. Swoją premierę miał tutaj nowy Mercedes Conecto wystawiony przez EvoBus

20161011_142445

Nie powiem mnie nowe wzornictwo Conecto nie przypadło do gustu, bardziej mi się podobała poprzednia wersja, ale jak już wspomniałem to rzecz gustu. Autosan pokazał swojego SanCity w wersji CNG

20161011_162049

ABP przedstawiciel na Polskę IVECO pokazał wersję miejską Crossway i międzymiastową, miejska jeździ po Wrocławiu

20161011_162043Czeski SOR także pokazał wersję miejską i międzymiastową

20161011_162312

Ogólnie część miejską zdominował jednak Solaris ze swoim 12 metrowym Urbino w wersjach Hybrydowej, Elektrycznej, Klasycznej

20161011_170907

czy CNG

20161011_141158

Jak już jesteśmy przy elektrycznych autobusach to także Ursus Bus pokazał swój elektryczny model

20161011_162054

Na zewnątrz hali były też wystawione pojazdy ISUZU niestety na rozmowę z tym producentem nie starczyło mi czasu

20161011_141222

ISUZU także pokazało wersje turystyczne swych modeli. Firma doskonale uzupełnia rynek swoimi modelami średniej wielkości, czego niestety brak na rynku i to widać najczęściej dostępne są autobusy 12 i 15 metrowe jak i busy do 30 miejsc jak np Mercedes Sprinter czy VW Crafter. Brakuje na rynku autobusów liniowych pomiędzy 30 a 40 miejsc siedzących o dobrych parametrach, ale o tym jeszcze za chwilę. Z miejskich autobusów było jeszcze Volvo, i Scania, brak zdjęcia.

Z turystycznych autobusów chciałbym zwrócić Waszą uwagę na autobusy typu Double Deck czyli popularnie zwane piętrusy. Jak dobrze wiecie w Polsce jedną z największych flot tego typu autobusów posiada PolskiBus. W ich flocie znajdują się VanHool Astromega, ale to nie jedyny producent tego typu autobusów. W Europie jest jeszcze dwóch producentów VDL i Setra. Setry Double Deck doskonale za pewne znacie je z takich firm  jak NeoBus (2 szt) czy Sindbad. Podczas targów TransExpo nie było ani VanHoola z DoubleDeckiem ani Setry, był za to VDL.

20161011_163708

Bardzo ciekawy autobus i wygodny. Tutaj miałem okazję być dłużej i poznać go bardziej.

20161011_163731

W hali D był pokazowy model Futura DD z 92 miejscami siedzącymi co ciekawe Astromegi PolskiegoBusa mają tylko 89 miejsc siedzących.

20161011_151558

VDL tutaj zupełnie inaczej skonfigurował autobusy tak by lepiej wykorzystać przestrzeń dla pasażerów. Szczególnie tutaj muszę pogratulować dużej i przestronnej jak na autobusy toalety z wygodnym wejściem.

Kolejnym wystawcą z autobusami turystycznymi był EvoBus ze swoim Mercedesem 12m Tourismo i Setrą 519 HD Comfort Line 15m. Oba Autobusy są doskonale znane na naszym rynku

20161011_1425170

Zarówno Tourismo jak i Setra to sprawdzone w boju autobusy i chwalone przez kierowców. Pasażerowie bardzo sobie cenią ich komfort co przekłada się na blisko 40% udział na rynku autobusów turystycznych. Można powiedzieć, że EvoBus jest tym dla pojazdów międzymiastowych i turystycznych czym Solaris dla miejskich. Poza VDL i EvoBus także można było zobaczyć na stoisku Wanickiego Irizary tutaj przybyły I6 i I8 w wersji 15 metrowej

20161011_141049 Spotkałem także Scanię Touring oklejoną jako SuperPKS

20161011_162346

Było także Volvo 9700 foto brak.

Wśród minibusów najbardziej wyróżniała się zabudowa Autocuby Mercedesa Sprintera typu High Deck

20161011_144714

Czyli taka wersja turystyczna busa. Reszta busów i zabudów była bardzo podobna do siebie. Niestety nie zrobiłem w tym segmencie zbyt wielu zdjęć. To się nadrobi w swoim czasie i więcej opiszę Wam tych pojazdów, ale o tym za chwilę.

Wśród wystawców także pojawiły się zabytkowe autobusy takie jak Ikarus 280

20161011_171645

Jego młodsza wersja

20161011_171719

oraz krótkie

20161011_171647

Ale targi to nie tylko wystawa pojazdów, ale także konferencje prasowe. Ja ledwo zdążyłem na konferencję Solarisa z okazji 20 lecia firmy. Była to naprawdę ciekawa i sympatyczna konferencja, a na niej znamienici goście w tym sama pani prezes Solange Olszewska, która jest szalenie pozytywną i sympatyczną osobą (przynajmniej ja odniosłem takie wrażenie)

20161011_125822

Nie będę Was zanudzał slajdami z konferencji więc tylko wrzucę jeden ogólny

20161011_130554

Solaris przez te dwadzieścia lat wyprodukował blisko 14 tys autobusów w tym także miał przez pewien czas w ofercie autobusy turystyczne Vacanza. Była to naprawdę udana konstrukcja i chwalili sobie ją klienci. Jeden wiem, że do dziś jeździ w Krakowskiej firmie MIstral. Mnie najbardziej interesuje wersja Inter Urbino czyli liniowa wersja na bazie miejskiego Urbino. Ale wracamy do konferencji podczas, której mogliśmy się dowiedzieć jak bardzo innowacyjne technologie stosuje Solaris. W swoich pojazdach elektrycznych baterie ładuje się na trzy sposoby:
1. Ładowanie za pomocą gniazda typu plug in wygodne jako ładowanie na zajezdni autobusowej
2. Ładowanie przez pantograf czyli możemy wygodnie doładować pojazd na krańcach linii poza zajezdnią czyli jak np w Krakowie przy Galerii Krakowskiej gdzie autobus podłącza się do sieci trakcyjnej tramwajów
3. Ładowanie indukcyjne czyli bezprzewodowe ładowanie za pomocą indukcji. Tego typu ładowanie jest praktycznie nie widoczne dla oka ponieważ cała infrastruktura ładowania jest umieszczona w jezdni (jest to też najdroższa technologia)  Rozwiązanie to jest dostępne jak na razie w Berlinie.
Solaris także jest największym w Polsce dostawcą tego typu autobusów. Swoją technologię rozwijał także poprzez produkcję trolejbusów, możecie je zobaczyć między innymi w Lublinie i Trójmieście. Dzięki temu mogli zaoferować swoim klientom kompleksowe rozwiązania dostosowane do danych potrzeb Komunikacji Miejskiej. I tak do 11 października liderem w posiadaniu autobusów elektrycznych i pionierem w Polsce było Jaworzno, ale podczas konferencji nastąpiła zmiana lidera na Kraków, który zakupił 20 szt autobusów elektrycznych.

20161011_133330

W tym autobusów 18 metrowych. Umowę w imieniu Krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego podpisali prezes dr. Rafał Świerczyński, oraz pani prezes Solange Olszewska

20161011_1341390

Nadmienię tutaj że MPK Kraków w 2014 roku jako pierwsze w Polsce stworzyło linię autobusową obsługiwaną wyłącznie przez autobusy elektryczne.

Trochę plotek targowych.
Dowiedziałem się nie oficjalnie, że PKS Polonus wchodzi w skład projektu SuperPKS, co według mnie i nie tylko mnie jest wielkim nieporozumieniem. Nie tak dawno odnowili swój system sprzedaży biletów na stronie. Całkiem zgrabnie prowadzone akcje marketingowe,a tu nagle wchodzą do wątpliwego projektu.

Plotka numer dwa to jeden z dużych przewoźników będzie wymieniał w przyszłym roku tabor na nowy. Jeszcze nie wiem o jakiego przewoźnika chodzi, ale Wy dowiecie się jako pierwsi z naszego FP i z naszej strony.

Teraz też oficjalnie mogę napisać, że wszystko wskazuje na to, że przeprowadzimy dla Was testy autobusów. Tak dobrze czytacie będziemy testować autobusy od przyszłego roku. Ja osobiście nie mogę się doczekać pierwszych testów. Jestem w trakcie ustalania terminów, ale już dziś możecie wypatrywać naszego logo bo pojawi się na dwóch liniach, wraz z autobusami testowymi.

Na sam koniec jeszcze napiszę ciekawostkę. Trzy autobusy, które były prezentowane na XII targach Trans Expo w Kielcach należały do Poznańskiego Tour Operatora firmy Oskar. Ich flotę miałem okazję podziwiać już w lutym podczas targów Tour Salon (zaległa relacja już niebawem)

20160213_112011

Oscar z tego co wiem posiada jedną z najmłodszych flot w Polsce. Co widać po ich obecności na targach i użyczaniu najmłodszych zakupów do prezentacji. Dzięki temu także wielu klientów pozyskują nie tylko na wycieczki, ale także na wynajem.

Serdecznie was zachęcam do dyskusji w komentarzach na temat prezentowanych autobusów, oraz do częstego zaglądania na naszą stronę
Pozdrawiam
Stanisław | Okazje Podróżnika

Podobne Wpisy

Wakacyjne bilety za 1 zł od NeoBus Polska

DJ Czas

Mały, wielki przewoźnik czyli Sunrise Festival z WISPOLEM.

Tomasz

Wakacyjna linia z Gdańska do Berlina od Polskiego Busa

DJ Czas