Dziś na profilach facebookowych Inter-a oraz Unibusa pojawiła się informacja o likwidacji połączeń, oraz zmniejszeniu częstotliwości kursowania linii… A to tylko wierzchołek góry lodowej…
Transport Zbiorowy
Pandemia Covid 19 w sektorze transportu zbiorowego zdziesiątkowała firmy, spora część przewoźników, jak nie zniknęła z rynku, to była zmuszona do znacznych redukcji taboru oraz zmniejszenie pracy przewozowej.
Transport Zbiorowy – Pandemia i Wojna
Pandemia trwa nadal, a my uczymy się nowej rzeczywistości. Jakby tego było mało, zza wschodnią granicą toczy się wojna Ukrainy o wolność z Rosją, która destabilizuje rynek surowców kopalnych w szczególności ropy i gazu. Do tego inflacja, oraz panujący w Polsce rząd doprowadziły do wysokich cen paliw na stacjach, oraz galopującego wzrostu cen. Osłabiona waluta jest już tylko wisienką na torcie.
W takich warunkach, jakie są obecnie, bardzo ciężko prowadzić biznes, który jest kapitałochłonny, gdzie oprócz wysokich kosztów zakupu taboru, kosztów eksploatacyjnych, pracowników i paliwa mamy także przeciwnika, jakim są dotowane połączenia.
Prowadzenie firmy związanej z transportem zbiorowym w Polsce, zanim wyjedzie na trasę, jest obarczone otrzymaniem sporej ilości zezwoleń, jak kosztów z tym związanych. Pisałem o tym tutaj- Transportu Publicznego daj nam…
Wpis jest z 2018 roku, ale jakże aktualny. Powiedziałbym, że bardziej aktualny niż kiedykolwiek
Transport Zbiorowy – Likwidacja Połączeń
Słowa Rachunek Ekonomiczny będziemy coraz częściej przez wszystkie przypadki, a dzieje się to w związku ze wspomnianymi wyżej problemami. Podczas poprzedniej kampanii wyborczej była mowa o wykluczeniu transportowym, obietnice, ustawy fundusze (no właśnie o tym za chwilę), partie prześcigały się w pomysłach i tak powstał Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, który miał walczyć z wykluczeniem transportowym… No właśnie…
Transport Zbiorowy – Jak niewiadomo o co chodzi
Powstanie FRPA wprowadziło do polskiego transportu zbiorowego linie użyteczności publicznej oraz plany transportowe, które musiały sporządzić samorządy na potrzeby walki z wykluczeniem. Co do zasady takie coś jest potrzebne i jest ok, ale żyjemy w Polsce.
FRPA dofinansowuje linie autobusowe, na które są ogłaszane przetargi. Wszystko fajnie, ale przetarg jest zwykle organizowany na roczną obsługę i tak co roku trwa festiwal obietnic. Niestety przez takie traktowanie przewoźnicy nie mogą zainwestować w tabor, bo jak mają zaplanować koszty zakupu i amortyzacji nie wiedząc, czy na kolejny rok będą dalej obsługiwać tę linię. Do tego dalej brak ustawy o Publicznym Transporcie Zbiorowym, a urzędy działają na zasadzie ustaw covidowych oraz wydają pozwolenia na kolejny rok na zasadach wygasłej ustawy. Tak taki bałagan legislacyjny jest kolejną przeszkodą.
Transport Zbiorowy – Małopolska PKS
Pierwszy zgasił światło z powodu rachunku ekonomicznego Małopolska PKS, który prężnie się rozwijał na linii Kraków – Myślenice
Jest tak, że w pewnym momencie trzeba sobie odpowiedzieć na pewne pytania, czy damy radę dalej funkcjonować i czy to będzie się opłacało. Każdy przedsiębiorca chce działać, rozwijać się, ale czasem musi podjąć drastyczne decyzje, aby przetrwać. Bardzo dobrze jest to wytłumaczone w pożegnalnym poście Małopolska PKS.
Kolejny projekt, który wystartował był Wyskocz Gdzieś. Tutaj też niestety rachunek ekonomiczny był nieubłagany i linia nie przetrwała, pomimo tego, że była obsługiwana komfortowym i ekonomicznym taborem
Tak samo nie miała szczęścia linia CityLine Bus Gdańśk – Kraków
Podobny los spotkał Voyagera i linie Krynica Zdrój – Kołobrzeg
A także linia NeoBus Zakopane – Warszawa i Rzeszów – Warszwa przez Kraków.
Bus Janiso także zawiesił swoje połączenia Bielsko-Biała – Kraków (no cóż)
A Dziś 23.04.2023 roku kolejni informują o likwidacji tras.
INTER oraz UniBus to przewoźnicy, którzy prowadzili od 2009 i prowadzą regularne przewozy pasażerów na trasie Kraków – Katowice, oraz prowadziły przewóz na Trasie Kraków – Zabrze – Gliwice i Kraków – Jaworzno. Pokazali, że można podróżować szybko i komfortowo pomiędzy Krakowem i Katowicami, gdy w czasach kiedy zaczynali kolej była w zapaści, a oferta przewozowa była bardziej drogą przez mękę niż podróż. Stare zdezelowane pociągi wlokły się niemiłosiernie, a o takich udogodnieniach jak klimatyzacja można było pomarzyć.
Stały rozwój linii oraz coraz większa popularność doprowadziły do wprowadzenia rozkładu jazdy w takcie co 15-minut, a w szczycie przewozowym przewoźnik podstawiał dodatkowe autobusy, aby przewieźć wszystkich klientów. Niska cena oraz dobra pozwoliły na zbudowanie dużej i solidnej firmy, bez wspomagania i dotowania linii przez samorządy i państwo.
Pojawiły się wakacyjne linie, o których pisałem tutaj – Kraków -Łeba, czy Kraków – Mielno
Stał się także największym partnerem Flixbus-a w Polsce.
Aż do dziś 23.04.2023.
A dziś stanęli pod ścianą i podjęli trudną decyzję o likwidacji połączeń Kraków – Gliwice przez Zabrze, Katowice – Rybnik, oraz Kraków – Jaworzno, a linia Kraków – Katowice będzie kursowała co godzinę.
Nierówna walka z dotowanymi połączeniami Kraków – Katowice (gdzie co ciekawe podczas podwyżki cen biletów kolejowych padły słowa poniżej kosztów) spowodowała odpływ pasażerów, a co za tym idzie, zmniejszyła się rentowność połączeń. Podobny los i pandemia spowodowała likwidację połączeń Voyagera Kraków – Tarnów.
Wraz z pojawieniem się informacji o decyzjach przewoźników pojawiły się opinie w komentarzach i wpisy o tym, jak to przewoźnik likwiduje najlepsze połączenia i o ilości pasażerów. Nie powiem, smucą mnie i bawią zarazem takie komentarze
O to jeden z nich

Cytuję – pisownia oryginalna
Adam Adam
Jezdzilem 9 lat na tej trasie, jak nie bylo konkurencji ze strony kolei to bilety byly drogie – 22 zl do Zabrza, jak sie pojawila lolej to nagle spadly do 17 i to mimo inflacji itd. Jakos pustek nie widzialem jezdzac dosc regularnie.
Lub taki mówiący o tym, aby zarząd doszkolił się z ekonomiki transportu

Ten mnie najbardziej rozbawił widać Pan Mateusz chyba jest właścicielem Inter-a lub ma dostęp do danych sprzedażowych biletów, albo jak poniżej
Bo firma jest także partnerem Flixa więc dlatego odpuszczają rynek.
Podobne komentarze czytałem we wszystkich powyżej wymienionych przypadkach. Nie dziwi mnie zatem fakt, że ludzie myślą, że ceny szaleją, bo to wina Tuska, że pieniądze są z bankomatu, a mleko i inne produkty z marketu.
Ludzie jeżdżą jednym czy kilkoma kursami z kilkudziesięciu w dobie i wiedzą, jakie jest obłożenie. Zajmują się analizą, na podstawie tego co widzą i są święcie przekonani, że mają rację. Jednak patrząc na rachunek ekonomiczny całościowo, na dane z wpływów biletów miesięcznych, biletów jednorazowych przewoźnikowi wyszło, że nie jest w stanie już dokładać do danej linii z innej, gdyż tam też spadły wpływy.
Są też i takie komentarze z głosem rozsądku.

Piotr
Tutaj dotykamy poważnego problemu komunikacyjnego. Mianowicie zagęszczenie różnych środków transportu na lini Kraków- Katowice – Kraków (Flix, Polregio, InterCity, Koleje Śląskie, Inter, Unibus) doprowadziło do sytuacji że ciężko jest zapełnić poszczególne środki transportu. Obawiam się tylko że przewoźnicy autokarowi jeżdżący komercyjnie mogą przegrać w nieuczciwej walce z mocno dotowaną koleją. Obawiam się że to dopiero początek cięć. Obym się mylił….
Odpowiedź do tego komentarza napisał Właściciel Małopolska PKS, który doskonale zna i doświadczył tej sytuacji na swojej linii
Tomasz
To początek fali patrz Małopolska PKS oraz Bus Janiso
Będzie wiele takich komentarzy, będą też miłe, ale niestety często ludzie, którzy nie mieli styczności z prowadzeniem firmy, a w szczególności firmy z dziedziny transportu publicznego będą święcie przekonani, że przewoźnik się nie zna, a oni by to lepiej zrobili. Najciekawsze jest to, że jakoś nie zakładają firm, nie pokazują jak to zrobić. Zza klawiatury (także i mnie) jest łatwiej doradzać. W tym przypadku jednak jest jasna sytuacja
Transport Publiczny jest traktowany przez rząd jako zło konieczne i dojony na wszelkie sposoby. Dotowana jest kolej jako ekologiczny środek transportu, ale ona nie będzie wszędzie jeździć. Przewoźnicy autobusowi nie dostają pieniędzy jak samorządowi czy PKP IC, PolRegio na zakup taboru. Nie mają dotacji do biletów, a tu w przypadku trasy Kraków – Katowice Koleje Śląskie przyznały, że cena biletu od samego początku nie pokrywała kosztów, ale księgowość, mogła wziąć z innej kupki bardziej dotowanej i utrzymywane były niskie ceny, by ściągnąć pasażerów.
Rozwiązanie jest proste, traktujmy wszystkich przewoźników jednakowo, niech będą dopłaty za wozo/km, każdy przewoźnik niech ma dostęp do wszystkich zniżek i pełną refundację, zwolnienia z akcyzy za paliwo itp.
Transport Zbiorowy – Podsumowanie
Obietnice z jednej strony, dobijanie sektora z drugiej takie są obecnie w Polsce realia sektora autobusowego transportu zbiorowego. Można zadać pytanie, kiedy i kto zgasi światło w tym sektorze, gdyż pandemia, wojna inflacja cały czas bardzo wpływają na ten sektor, który cały czas walczy o życie i próbuje się podnieść po nokaucie.
Powiem szczerze, że tak źle odkąd zajmuję się tą tematyką, nie było. Zbierając informacje na temat sezonowych wakacyjnych połączeń sezonowych, nie mam pozytywnych wieści, nie dość, że na tę chwilę przetrwało mało połączeń to te, które zostały, do tanich nie należą.
Galopująca inflacja powoduje, że statystycznego Kowalskiego nie będzie stać na wyjazdy wakacyjne, o ile w ogóle wyjedzie na wczasy, a to jeszcze bardziej pogłębi problemy z siatką połączeń.
Zapraszam do zapisania się do newslttera
The form you have selected does not exist.
Reaktywuje Okazje Podróżnika po przerwie na pandemię oraz spowodowanej nawrotem ciężkiej depresji, a także przez choroby w rodzinie (udar mojej mamy)
Będzie mi niezmiernie miło jak zasubskrybujesz moje kanały w szczególności YouTube Okazje Podróżnika
Bądźmy w kontakcie
Chciałem innym wpisem wesołym i pozytywnym wpisem reaktywować stronę, jednak czasy są, jakie są.
Pozdrawiam i zapraszam
Stanisław | Okazje Podróżnika