Image default
Felietony

Turysto!!! – dlaczego?

Tubylcy cię nienawidzą? Jestem turystą i mieszkam w miejscowości turystycznej, dlatego przestaję się dziwić.

Pierwotnie tytuł miał być inny i miał brzmieć Turysto — w… do domu , ale jakoś nie umiem pisać ostro, gorzej z językiem mówionym ten często powinien być wrzątkiem wyparzany.

No i pozostał tytuł:

Turysto!!!! Dlaczego?

Tubylcy cię nienawidzą….

Będąc we Włoszech, dało się odczuć, że lokalni mieszkańcy mają dość wałęsających się turystów. Wiele razy ze sztucznym, wyuczonym, profesjonalnym uśmiechem dawali odpowiedź, ale można było wyczuć, że mają dość kolejny raz odpowiadać na to samo pytanie. Zupełnie inne podejście do tematu było w Amsterdamie, ale i tam powoli mają dość turystów.

Dlaczego tak się dzieje?

Postaram się Wam to wyjaśnić, możliwie bez emocji i w sposób zrozumiały bez wulgaryzmów.

Wyjeżdżamy na wakacje. Nadszedł nasz wymarzony urlop, zamykamy komputer, wyłączamy służbowy telefon i w długą.
Docieramy na miejsce i coś nam się przestawia i stajemy się, jakbyśmy chcieli odreagować każdą złość szefa, klientów itp. na kim się da. Wychodzimy z pozycji roszczeniowej i nagle się okazuje, że pan płaci, pan wymaga. Internet za wolno działa, pyk skarga i opisujemy wszędzie, gdzie się da, kierowca autobusu się nie uśmiecha, pyk leci hejcik, gdzie się da, znajomi lajkują pocieszają. Na śniadaniu ktoś z sąsiedniego pokoju zjadł ostatni kawałek pomidora, pyk i leci znów w świat, jak to nas krzywdzą.

Staramy się odreagować wszystko, co nas spotkało w pracy, w życiu. Wychodzi z nas coś w stylu reklam OLX z Januszem Chabiorem.

Czemu tak się zachowujemy?

Na to nie umiem odpowiedzieć. Wiem jedno, że kiedy my wypoczywamy, inni pracują byśmy, mogli wypocząć. Jeżeli ktoś nam zjadł ostatniego pomidora, zawsze możemy podejść do obsługi i poprosić. Idę o zakład, że dostaniesz go z uśmiechem. Kierowca się nie uśmiechał, może akurat tego dnia coś mu się przydarzyło.
Można tak wymieniać długo. Jednak pamiętajmy o kilku rzeczach:

  • Nie zadzieraj z ludźmi, którzy przygotowują dla ciebie jedzenie.
  • Karma wraca, prędzej czy później, odczujesz to, co dałeś odczuć innym.
  • Krytyka jest pożądana, hejt nie. Nie Hejtuj.
  • Jak już piszesz o czymś, miej twarde dowody, inaczej ktoś może użyć prawa przeciw tobie.
  • Będziesz tak traktowany, jak traktujesz innych.

Tak dobrze przeczytałeś ostatni punkt. Ludzie pracujący w turystyce znają sztuczki by w sposób elegancki i na pierwszy rzut oka niezauważalny uprzykrzyć ci życie.

No dobra, teraz czas na przykłady.

Morskie Oko

  • Jak najlepiej dojechać nad Morskie Oko

Padło takie pytanie na grupie związanej z Tatrami. I nagle okazało się, spora ilość pisze, by zostawić auto w domu i skorzystać z komunikacji zbiorowej, jednak znajdą się tacy, którzy przyjeżdżają na wkacje i wiedza lepiej od miejscowych na temat warunków poruszania się. I potem czytamy coś takiego

I teraz zastanów się, dlaczego miejscowi mają rację, i dlaczego potem warczą na Ciebie.

Turysto!!! Dlaczego?

Tak dobrze myślisz. Ci miejscowi zmagają się z tymi problemami, co roku. Teraz wyobraź sobie, że idziesz do restauracji i masz pretensję, bo nie ma czegoś. A dlaczego nie ma? Ano dlatego, że dostawca musi stać w gigantycznym korku i przeklina świat, na czym stoi. Stoi w korku, dlatego, że ty i inni posłuchali, że warto jechać samochodem. Teraz popatrz na to inaczej. Sam stoisz w korku, spalasz paliwo, koszt parkingu, a jak nie ma miejsca, to spodziewaj się, że odpowiednie służby nagrodzą Cię laurką za szybą. Teraz podsumuj koszty i policz i sprawdź, ile kosztuje bilet na busa, czy autobus.

UPS właśnie przepaliłeś spory budżet, by zobaczyć Morskie Oko. Dzięki tobie i innym przepał zrobił dostawca, kurier, kierowca busa. Jednak ty jesteś na urlopie, oni nie. Oni pracują na, to byś mógł wygodnie wypocząć i niczego ci nie brakło. Masz pretensje, że kierowca się nie uśmiecha, jego na samą myśl skręca, że musi jechać znów tą samą trasą. Jednak ktojeszcze stoi w tym korku?

Może stoi lekarz, do którego czekasz, bo dziecku lub tobie coś się przytrafiło. Klniesz, że tracisz czas i cenny urlop, ale nie zastanowisz się, dlaczego tak jest. Mogę takich przykładów wymieniać długo. Jednak Drogi TURYSTO proszę Cię, jeśli pytasz o coś na grupach związanego z poruszaniem się. Słuchaj miejscowych, oni nie piszą po to, byś nie przyjeżdżał, tylko chcą normalnie funkcjonować. Ty wypoczywasz oni w większości nie.

Kolejny przykład z mojego podwórka.

Przyjeżdżam z dostawą pod sklep. Stoi jeden samochód słownie jeden, ale tak by zając całe miejsce i nikt inny nie mógł stanąć. Zatrzymałem się, zapytałem się kierowcy, czy u siebie też tak parkuje.

W odpowiedzi uzyskałem stek wyzwisk i poszedł za mną do osoby, która odbierała ode mnie dostawę, z pyskiem, że ja moim pytaniem, czy tak parkuje u siebie, go zwyzywałem. Żałuję, że nie nagrałem sytuacji, mielibyście lepszy ogląd. Mogłem się wcisnąć, zastawić go by nie miał jak wysiąść. Ciekawe, co wtedy by zrobił? Następnym razem tak zrobię.

Zwykle okolice, które odwiedzamy, są piękne i zachwycamy się nimi. Podziwiamy widoki i…

No właśnie i … Nie patrzymy, gdzie idziemy, jak idziemy. O ile na szlaku jest to ok, to już na chodniku nie bardzo. Często zatrzymujemy się na wjeździe. Często widząc, jak dostawca potrzebuje wyjechać, łazimy za jego pojazdem i nie przyjdzie nam do głowy pomóc mu wyjechać. A wystarczy się zatrzymać, machnąć ręką pomóc mu w manewrze. Wypuścić go i ułatwić mu nieco pracę. Uprzejmy gest nic nie kosztuje, a miejscowy zauważy to, doceni, nawet sobie sprawy nie zdajecie ile taki drobny gest dla człowieka, który codziennie robi tę trasę i codziennie zmaga się w sezonie z ludźmi, znaczy. Możecie mi uwierzyć, że to rozładuje jego złość.

Na koniec proszę cię Turysto, byś wziął sobie do serca, że abyś mógł wypocząć, tubylcy ciężko pracują.

Jedziesz na urlop, proszę Cię, zachowuj się, jak zwykle, no, chyba że jesteś chamem, to zachowuj się, jak ktoś inny. Baw się dobrze, ale nie utrudniaj „tubylcom” życia .

Uprzejmość nic nie kosztuje, a uwierz mi, procentuje. Drobne gesty dla sprzedawcy, dostawcy i innych ciężko pracujących ludzi po to, aby twoje wakacje były przyjemne.

Złość i frustracje zostaw gdzieś indziej. Podczas urlopu wypoczywaj, jednak pamiętaj, by nie powodować tego u innych, bo to wróci do Ciebie.

Podsumowując. Chcesz, aby „tubylcy” zmienili zdanie o turystach?

Turysto
Nie używaj tego ogrodu jako publicznej toalety!! więc .. odwal się.

Pamiętaj o tych zasadach:

  • Nie cwaniakuj — sam pewnie nie lubisz cwaniaków, więc nie zachowuj się tak.
  • Nie bądź chamem — ale to już wiesz.
  • Nie bądź burakiem.
  • Podoba ci się dane miejsce? Chciałbyś zrobić zdjęcie? Zapytaj o zgodę. Szanuj innych prawo do prywatności.

A jeśli tak będzie, to mieszkańcy inaczej będą postrzegać turystów. Sam jestem Turystą i staram się, jak mogę być uprzejmy, kulturalny. Ty też możesz więc proszę Cię o to drogi Turysto. Pokaż nam tubylcom, że może być inaczej.

Turysto!!! DZIĘKUJĘ

Skoro tutaj dotarłeś, to może poczytasz felieton o tym, jak podróżować w środkach komunikacji zbiorowej -> Komfort podróży nasz i współpasażerów. lub Wymagasz czystości zachowaj ją sam

Zapraszam Cię do obserwacji naszych kanałów Social media:

Lub zapisz się do naszego newslettera:

Pozdrawiam i namawiam zmieńmy razem postrzeganie turystów przez mieszkańców miejscowości turystycznych.
Stanisław | Okazje Podróżnika

P.S. Ciekawe ilu z Was dotarło do tego miejsca.
Wpis traktuje ogólne zachowanie turystów, które niestety jest coraz częściej negatywnie odbierane. Oczywiście jeszcze nie jest to przeważająca cecha turysty, ale idzie to w złym kierunku, dlatego powstał ten wpis. Nie było i nie jest moją intencją urażanie kogokolwiek. Jednak pamiętajmy o jednym, że negatywne rzeczy wychodzą szybciej i bardziej się niosą niż pozytywne. Walczmy z czarnymi owcami. Pomagajmy sobie i nie tylko. Bądźmy uprzejmi wobec siebie i nie tylko. Przestrzegajmy prostych reguł wymienionych w tekście, a jeśli macie coś do dodania napiszcie w komentarzach. Pamiętajcie, krytyka na ogół, jest budująca, hejt rodzi hejt

Zdjęcia z pixabay
Obraz Виктория Бородинова z PixabayZdjęcia z pixabay
Obraz ijmaki z PixabayZdjęcia z pixabay
Zdjęcie tabliczki z Amsterdamu by Okazje Podróżnika

Podobne Wpisy

Kto ma pierwszeństwo?

Okazje Podróżnika

Co dalej z SuperPKS…

Okazje Podróżnika

Komfort podróży nasz i współpasażerów

DJ Czas
Przeczytaj inne:
Jak zakupić bilet – Leo Express

Dziś zajmiemy się zakupem biletu za pomocą systemu rezerwacji LEO Express. Zapraszamy do poradnika...

Samsung Galaxy S9+

To jeden z najlepszych smartfonów, jaki miałem w ręku. Dlaczego? Zapraszam do wpisu ...

Zamknij