Image default
Ciekawe Miejsca

O krakowskich liniach muzealnych słów kilka

Niedawno na naszej stronie pojawiły się informacje dotyczące nowych tras i autobusów w barwach Polskiego Busa. Dzisiaj o autobusach nieco starszych, doświadczonych ale niekoniecznie lubianych przez pasażerów w czasach kiedy jeździły na regularnych trasach. Nieco inaczej sprawa się ma dzisiaj.

Krakowska Linia Muzealna to wspólna inicjatywa krakowskiego MPK, krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, ZiKiTu oraz Muzeum Inżynierii Miejskiej. W 2002 roku po raz pierwszy na tory zostały skierowane zabytkowe tramwaje na linii 2, w 2007 roku natomiast stworzona została linia specjalna o numerze 0 kursująca w czasie wakacyjnych weekendów i dni świątecznych. Obecnie linia 0 kursuje z Muzeum Inżynierii Miejskiej zamiennie na Kopiec Wandy bądź na Cichy Kącik. Obok linii tramwajowej dodatkową atrakcją są zabytkowe autobusy kursujące na historycznych trasach w niektóre wakacyjne dni. Pierwszy taki kurs odbył się 15 sierpnia 2006 na linii 100. Obecnie w ramach linii muzealnej kursują następujące autobusy: Ikarus 280, Jelcze 021 i 272MEX czyli słynne Ogórki w wersji przegubowej i krótkiej a także San H01B. Dzisiaj przedstawię Wam bliżej Ikarusa 280 czyli jeden z najbardziej znanych produktów węgierskiej myśli technicznej.

Linia Muzealna C Ikarus 280Ikarusy 280 pojawiły się w Polsce w 1974 roku za sprawą Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach były to autobusy w wersji 280.02, pierwotnie przeznaczonej na rynek NRD. Cztery lata później WPK Katowice i MZK Warszawa zamówiły łącznie 700 sztuk tych autobusów, 300 sztuk do Katowic i 400 do Warszawy. Nie będzie więc to przesadą jeśli stwierdzę, że autobus był podstawowym środkiem zbiorowej komunikacji w obu aglomeracjach. Do Krakowa pierwsze autobusy tego typu dotarły w październiku 1981 w liczbie 60 sztuk. W szczytowym momencie po Krakowie mogło ich jeździć ponad 300. Swoją służbę na regularnych liniach zakończyły 24 września 2007 roku.

Linia Muzealna C Ikarus 280

Pasażerowie bardzo często skarżyli się na przeciekające okna i drzwi, na nieprawdopodobny hałas wewnątrz podczas jazdy i niebezpieczne przechyły podczas pokonywania zakrętów. To jednak nie przeszkodziło ludziom w każdym wieku pojawić się 15 sierpnia na pętli autobusowej Nowy Bieżanów Południe tylko po to, aby przejechać się tym zabytkowym już pojazdem na trasie do Rynku Głównego.

Linia Muzealna C Ikarus 280

Linia Muzealna C Ikarus 280

Pamiętam jak przez mgłę czasy kiedy jeździłem tym autobusem na regularnych liniach, jak dzisiaj wygląda podróż tym pięknie zachowanym cudem techniki? Hałas, brak synchronizacji skrzyni biegów czyli nieustanne szarpanie całym pojazdem przy każdej zmianie biegów i jeszcze raz hałas. Czy żałuję? Oczywiście, że nie. W takiej podróży jest jakaś magia, dla mnie to był powrót kilka lat wstecz, ciekawe jak czuli się rodzice którzy pamiętają te autobusy ze swojej młodości, biorąc na przejażdżkę swoje dzieci. Podróż do przeszłości za cenę zwykłego biletu, a wjazd na krakowski Rynek w zabytkowym autobusie to niesamowite przeżycie.

Linia Muzealna C Ikarus 280Linia Muzealna C Ikarus 280

Polecam wszystkim wycieczkę zabytkowymi pojazdami krakowskiego MPK. Będzie ku temu jeszcze kilka okazji w tym roku.

 

Wszelkie informacje i rozkłady jazdy pojawiają się na stronie internetowej Krakowskiej Linii Muzealnej:

http://www.muzealna.org/

oraz na profilu na Facebooku:

https://www.facebook.com/muzealna?fref=ts

Bibliografia:

http://infobus.pl/text.php?id=44

http://www.mpk.krakow.pl/pl/tabor/tabor-zabytkowy/

http://pl.wikipedia.org/wiki/Autobusy_miejskie_w_Krakowie

http://pl.wikipedia.org/wiki/Ikarus_280

http://pl.wikipedia.org/wiki/Krakowska_Linia_Muzealna

Podobne Wpisy

Rafting Dunajcem

DJ Czas

Kalendarium Pociągów Retro

DJ Czas

Sokolica – najbardziej znany szczyt i drzewo w Polsce

DJ Czas