Image default
AktualnościAutobusowiPolski BusPrzewoźnicy

Nowe otwarcie Polskiego Busa…

W poniedziałek 14 września w legendarnym warszawskim Hotelu Sofitel Victoria odbyła się konferencja Polskiego Busa. My, jako Okazje Podróżnika, zostaliśmy zaproszeni na to wydarzenie, podczas którego zaprezentowano m.in. nową usługę premium. Zapraszamy do relacji z konferencji…

Kiedy 4 lata temu mówiłem znajomym o tym, że powstała nowa linia, dzięki której można będzie tanio podróżować, to usłyszałem, że to się nie uda, że konkurencja ich zniszczy. Przypadek Polskiego Expressu nieszczególnie napawał mnie optymizmem i bałem się, że jak szybko powstała linia, tak szybko upadnie. Polski Bus na samym początku uruchomił 8 tras z Warszawy. Linia zaczęła się rozwijać, aż do pewnego momentu, kiedy to już tak często nie otwierali nowych tras. Zaczęły się pojawiać plotki, że linia niedługo upadnie i wycofuje się z Polski. Nic bardziej mylnego. Mogliśmy sie o tym przekonać 14 września, kiedy to odbyła się konferencja pod tajemnicza nazwą „PolskiBus … więcej niż podróż„.

20150914_130206

Parę minut po godzinie 13 pojawił się Sir Brian Souter wraz z szefem polskiego oddziału Barrym Pybisem i dyrektorem zarządzającym Piotrem Bezulskim i rozpoczęła się konferencja. Jako pierwszy głos zabrał Sir Brian Souter opowiedział on o podstawowych założeniach wersji premium jego linii autobusowych.

20150914_131618

 

Gdy jego pierwsza linia odniosła sukces w Szkocji zauważył, że wciąż czegoś brakowało, więc postanowił zrobić eksperyment, który przyciągnie klientów biznesowych. Tak powstał MegaBusGold, który do dziś regularnie świadczy usługi na Wyspach Brytyjskich i cieszy się dużą popularnością.

20150914_131132

Kolejnym krajem w którym zdecydował się na wprowadzenie tej usługi jest Polska. Tak oto została zaprezentowana nowa marka PolskiBusGold.com. To, czym wyróżnia się na tle pozostałych linii autobusowych i podstawowej oferty PolskiegoBusa jest to nacisk na jak najwyższy komfort. Oferta ta jest skierowana do ludzi poruszających się służbowo po Polsce, jak i wypadów rodzinnych. Nowa marka to także nowe inwestycje w tabor. Do jej obsługi stworzono specjalną wersję autobus ADL Elite Paxton. Podczas projektowania go wzięto pod uwagę opinie klientów, która zaowocowały istotną poprawą komfortu podróży (więcej w dalszym ciągu tekstu). Początkowa inwestycja to 10 000 000 zł w nowy tabor i połączenia.

Linia rusza 21 września 2016 roku, a bilety można kupić już od 14 września. Cena biletów jak zwykle od 1 zł plus 1 zł za rezerwację. Co jeszcze wyróżnia nową linię od klasycznej? Catering. Tutaj także duże zmiany. W autobusie będzie serwowany catering ciepły i zimny. Dotychczas na Linii P1 można było dostać lody, soczek i ciastko, na innych liniach tylko ciastko i sok/kawa lub herbata. Ja osobiście jestem bardzo ciekaw, co będzie serwowane na pokładzie.

Kolejną nowością jest to, że każdy fotel będzie miał swój stolik. Ponadto na pokładzie autobusu są 3 rzędy foteli z dużym stolikiem. Co ciekawe, autokar ma znacznie mniejszą ilość miejsc siedzących niż klasyczny Polski Bus. Tutaj w autobusie mamy tylko 60 miejsc siedzących, a w wersji zwykłej minimum 72 miejsca w VanHool Altano, 75 miejsc w Plaxtonach oraz 89 miejsc w VanHool Astromega. Jak już wspomniałem, w dalszej części opiszę wam tabor i pierwsze wrażenia.

Cały pomysł na wersję Premium jest bardzo dokładnie przemyślany oraz posiada spory potencjał na dalszy rozwój. Pierwsze będą dwie linie oznaczone symbolami G4 z Warszawy do Wrocławia, oraz G6 z Warszawy do Krakowa. Po zaprezentowaniu nowej marki przyszła kolej na kolejną bombę.  Sir Brian zaserwował naprawdę mocne otwarcie. Pojawienie się jego linii w Polsce było szokiem. Po pierwsze, nowy przewoźnik i od razu 8 linii z Warszawy w tym kilka kierunków między narodowych. Po drugie, ceny zaczynające się od 1 zł. Po trzecie – nowoczesny tabor. Po czwarte, dodatkowe usługi, które nie były dostępne na rynku – gniazdka elektryczne, wifi na pokładzie czy toaleta dla pasażerów (przed pojawieniem się PB przewoźnicy szczelnie zamykali ją w swoich pojazdach, jeśli były one w nią wyposażone). Po piąte, komfort jaki nie był dostępny u przewoźników. W ciągu 4 lat z 8 tras zrobiło sie 26 i wyglądało na to, że przewoźnik dostał zadyszki i nic nowego nie wprowadzi, ale Sir Brian zaskoczył wszystkich. 8 nowych tras, 17 nowych miast na mapie – to robi wrażenie. Pamiętamy z jakimi problemami boryka się Polski Bus na ścianie wschodniej. Sam jestem w trakcie kompletowania informacji i pisaniu serii artykułów zainspirowanych tym, co tam się stało. Wracając do tematu konferencji – do obsługiwanych już 23 miast dołączyło kolejne 17 i dzięki temu Polski Bus jest w tej chwili jednym z największych przewoźników obsługujących regularne linie w Polsce. 

20150914_132216

Na zdjęciu widzicie jakie miasta pojawią się w siatce połączeń. Poniżej zamieszczamy galerię z mapkami

Nie ma co ukrywać – zaprezentowana siatka połączeń sporo namiesza na rynku, ale to nie koniec nowości w tym roku. Nowe trasy ruszają od 1 października, a bilety już są dostępne w systemie rezerwacji. Tak samo jak w starej siatce połączeń, ceny biletów zaczynają się klasycznie od 1 zł plus 1 zł za rezerwację. Duże ośrodki akademickie zyskały nowe połączenia do Warszawy. Jest mały niedosyt, że wszystkie nowe połączenia są z i do Warszawy, ale jak się dowiedzieliśmy, to nie koniec niespodzianek w tym roku. Niezmiernie cieszy fakt, że firma nie spoczęła na laurach i cały czas analizuje nowe trasy i rozwija się. Z naszych szacunków i informacji wynika, żejest szansa, że w tym roku Polski Bus będzie miał w Polsce ponad 200 autokarów, a to daje spore pole do manewru.

Na koniec części konferencyjnej wisienka na torcie. Istniejąca już linia z Warszawy do Wilna przez Białystok została przedłużona do Tallina przez Rygę i w ten sposób jest to najdłuższa trasa w siatce połączeń Polskiego Busa. Co ciekawe linia ta będzie obsługiwana przez siostrzaną spółkę SuperBus, która także rusza niebawem na terenie Estonii z regularnymi kursami. Trasa do Tallina także rusza 1 października. Wraz z nowościami nie zmienia się jednak miejsce odjazdu – dalej w Warszawie autobusy będą obsługiwały dwa dworce: Młociny i Metro Wilanowska. Usytuowanie dworców pozwala na szybkie dotarcie niemal w każdy zakątek stolicy.

Poniżej aktualna mapka z siatką połączeń PolskiBus oraz PolskiBusGold

Bez nazwy-2

Po prezentacji przyszedł czas na serię pytań i odpowiedzi. Nas najbardziej zaciekawiło pytanie o zatrudnienie. Okazuje się, że w obecnie PolskiBus zatrudnia już blisko 1000 osób i tylko jedna osoba jest z UK (Barry Pybis), reszta pracowników jest z Polski. Co ciekawe, ludzie są zatrudniani w 99% na umowę o pracę, nie na śmieciówkach. Kolejne pytanie dotyczyło osób niepełnosprawnych. Okazuje się, że Sir Brian Souter skupia się na tym, by jego firma była na całym świecie postrzegana jako przyjazna dla osób niepełnosprawnych (i tak jest!). Z tego co wiemy, jest to prawdopodobnie jedyny w Polsce przewoźnik autokarowy, w którym bez problemu mogą podróżować osoby niepełnosprawne. W projektowaniu nowego autobusu dla PolskiBusGold położono szczególny nacisk by wygospodarować jeszcze więcej miejsca dla osób na wózku. Na dole zaprojektowano nowy system kotwiczny, by móc bezpiecznie przewieźć ludzi na dużych wózkach elektrycznych. Bardzo mi się podoba takie myślenie. Niestety są też smutne wieści – nie będzie na tą chwilę połączeń kolejowych, ale to nie zmienia faktu że Sir Brian myśli cały czas by wejść na nasze tory. Pojawiły się także pytania o sytuację w Lublinie. Polski Bus nie odpuszcza i będzie walczył dalej o swoje połączenia. Przedstawiciele PB podziękowali także za wsparcie.

Po części konferencyjnej był poczęstunek od firmy i rozpoczęła się oficjalne otwarcie nowej linii przy akompaniamencie szkockiej orkiestry, która odprowadziła nas na parking przed hotelem, gdzie czekały autobusy.

20150914_141849 Przed przecięciem wstęgi nastąpiła krótka chwila dla fotoreporterów.

Następnie nastąpiło uroczyste otwarcie przez Sir Briana Soutera.

20150914_142509

Teraz kilka słów o taborze.

PolskiBusGold będzie obsługiwany taborem nowego typu. Autobusy są produkcji angielskiej, zabudowane na podwoziu Volvo. Długość autokaru to 15 metrów. PB stawia na ekologię, więc wszystkie jego autokary spełniają najwyższe normy czystości emisji spalin, w tym wypadku Euro6. Autobus bardzo ładnie się prezentuje, z zewnątrz charakterystyczny branding nadaje autobusowi ciekawego, dynamicznego charakteru. Z zewnątrz nie sprawia wrażenia swojej wielkości.

Wsiadać będzie się klasycznie przez przednie drzwi. Powita nas miła obsługa, która sprawdzi bilet i zaprosi na pokład. Na dole koło kierowcy są miejsca dla osób niepełnosprawnych. Wchodzimy po schodkach na górę i tutaj mamy pierwsze wrażenie przestrzeni.

20150914_145721

Tutaj macie lepszy pogląd – przy ludziach siedzących w autobusie widać, że jest wygodnie i pasażerowie mają dla siebie sporo miejsca.

20150914_144033

Fotele znacząco różnią się od tych zastosowanych w Plaxtonach klasycznego Polskiego Busa. Tutaj bardzo mocny nacisk był kładziony na zwiększenie komfortu, co naprawdę się udało. Krótka przejażdżka po Warszawie dała pewną zapowiedź, jak się będzie podróżowało. Autobus płynął i doskonale pokonywał wszelkie nierówności na drodze. Przytaczana przez rozmówców konkurencja niestety nie może się czymś takim pochwalić, ponieważ ich autokary mają sztywniejsze zawieszenie i przez to na naszych drogach oferują dużo mniejszy komfort. Wróćmy jeszcze do foteli. Układ siedziska i oparcia jest optymalnie dobrany pod długie podróże. Kubełkowy kształt fotela zapewnia dobre trzymanie i wygodę podróżowania.

20150914_145554

Fotele mają także mały drobiazg zastosowany w pasach bezpieczeństwa. Mają one teraz regulowaną wysokość.

PolskiBusGold.com_Interior_5

Dzięki temu dzieci będą bezpieczniej podróżowały – nie tylko te młodsze w foteliku, ale także te starsze.

Kolejnym czynnikiem zwiększającym komfort są stoliki przy każdym fotelu oraz 3 duże blaty. Fotele przy wejściach i przedniej szybie posiadają duży składany stolik.

Pozostałe fotele są wyposażone w składane stoliczki.

20150914_145608

Poprzez zmniejszenie ilości siedzeń w autobusie mamy teraz więcej miejsca na nogi.

20150914_143715

A każdy fotel ma swój uchwyt oraz wieszak na ubranie – takie małe drobiazgi, a wpływają mocno na komfort podróżowania.

Największa nowość kryje tył autobusu. Zabudowano tam kuchnię do obsługi kateringu. Jak już wspomniałem na pokładzie autobusu będzie serwowany katering zimny i ciepły. Co dostaniemy, to opiszemy podczas naszego testu.

20150914_143100

Kawa, herbata, napoje pomieszczą się w dobrze przemyślanych schowkach.

20150914_143224

Autobus jest wyposażony w kilka lodówek, zamrażarkę, kuchenkę mikrofalową. Cała część służbowa jest zaprojektowana ergonomicznie. Łącznie z miejscem dla personelu.

W PolskiBusGold witać nas będzie załoga autobusu, a nie nagranie.

Podczas zwiedzania autobusu maiłem okazję zamienić kilka słów z Sir Brianem Souterem, który odpowiedział mi na kilka pytań i być może zastosuje drobne usprawnienie, dzięki któremu będzie nam łatwiej kupić bilety na inne połączenia w jego sieci na terenie innych krajów. Dzięki temu będziemy mogli tanio przejechać z Tallina aż na drugi koniec europy.

20150914_142707

Jestem pod wielkim wrażeniem rozmowy z właścicielem oraz drogi jaką przebył, by zbudować swoje imperium.

Na koniec jeszcze jeden mały drobiazg, który nadaje bardziej luksusowy charakter, czyli ubiór obsługi.

Podsumowując. Konferencja pokazała nowe potężne otwarcie. Konkurencja musi się teraz znów zastanowić, przyciągnąć do siebie klienta. PolskiBusGold przyniesie firmie sporo nowych klientów. Klient biznesowy doceni dogodne godziny przejazdu między Krakowem a Warszawą, czy Wrocławiem a Warszawą. Dodatki, które zostały zastosowane mocno podnoszą komfort. Przeprojektowany układ foteli oraz one same zapewniają maksymalny komfort. Zastosowane wymienione powyżej drobiazgi, których nie ma w klasycznym Polskim Busie znacząco wpłyną na wygodę. Ciekaw jestem, jak będzie się rozwijała ta oferta i czy w końcu zawitają do nas na długie trasy autobusy z miejscami do spania (jak w jednym z naszych pierwszych wpisów – Autobus sypialny). Start linii już w poniedziałek 21 września, pozostałe nowości ruszają już 1 października, w tym najdłuższa linia P8 Tallin – Warszawa przez Rygę, Wilno, Białystok. Siatka połączeń od 1 października będzie miała imponującą ilość obsługiwanych miast. Szkoda, że jest kilka plam na mapie połączeń, ale myślę że to tylko kwestia czasu.

40 miast, 26 tras, blisko 200 autokarów i plany na przyszłość. Przewieziono ponad 14 000 000 pasażerów w ciągu 4 lat, a od nowego otwarcia można się spodziewać dużego wzrostu liczby klientów. Wielkie gratulacje należą się za podejście do osób z niepełnosprawnościami, które dzięki Polskiemu Busowi mogą w końcu podróżować w dobrych warunkach. Dobrze skomponowana oferta biletowa oraz promocje zwiększają możliwości podróżowania osobom o gorszym usytuowaniu materialnym. Dzięki niskim cenom wielu ludzi w tym roku mogło pojechać nad polskie morze lub w góry. Średnia cena w weekendy wakacyjne w jedną stronę z południa Polski na północ (niestety z przesiadką) to 16 zł! w jedną stronę, za 32 złote można było jechać tam i z powrotem. Akcje te będą zapewne kontynuowane, a o promocjach na tą chwilę najszybciej dowiecie się z naszego fanpage i Twittera.

Przewozy osobowe w Polsce to moje oczko w głowie. Kiedyś, jak byłem młodsz,y chciałem stworzyć własne imperium transportowe, plany te mam do dziś, ale zapał mniejszy. Obserwuję jak od czerwca 2011 roku diametralnie zmienia się rynek przewozów w Polsce. PolskiBus swoją obecnością wpłynął na obniżenie cen, zwiększenie jakości. Coraz mniej widuje się na długich trasach upakowane jak śledzie w puszce busy. Tabor ulega gruntownemu odmłodnieniu na trasach dalekobieżnych, pojawiają się nowe usługi i dodatki, takie jak np. obsługa pasażerów przy wsiadaniu.

Niestety, ale tutaj muszę włożyć kij w mrowisko – my jeszcze nie dorośliśmy do ofert premium oraz do dobrej jakości. Widać to szczególnie przy awanturach, jakie toczą się na fanpage’ach. Pojawiają się na demotywatorach bojkoty, bo przewoźnik chciał zwrócić uwagę, że każdy znajdzie miejsce w autobusie. Obrazki, jak ludzie przepychają się do autobusu są codziennością na dworcach. Przykro to stwierdzić, ale sam często staram się jako pierwszy wejść do autobusu i nie usprawiedliwia mnie fakt, że przez to, że jak nie widzę przedniej szyby mam mdłości. Ja zawsze jestem znacznie wcześniej niż odjazd autobusu. Taka dogodność jaką testował Polski Bus, czyli linia ustalająca kolejkę do wejścia jest sporym ułatwieniem. Pamiętajmy by przepuszczać osoby starsze, matki z dziećmi czy kobiety w ciąży. Mały gest, a wiele znaczy. Ja jestem bardzo ciekaw kolejnych odsłon Polskiego Busa Gold. Poniżej małe zmiany w systemie rezerwacji.

Bez nazwy-2

Na koniec wpisu zapraszam do galerii oficjalnych zdjęć od PolskiBusGold. Także przy tej okazji chciałbym serdecznie podziękować zarówno w moim, jak i redakcji imieniu, za zaproszenie nas na konferencję jak i złożyć życzenia dalszych sukcesów i kolejnych milionów pasażerów. Z utęsknieniem czekamy na 100 000 000 pasażera, a może to będzie ktoś z nas?

Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do lektury kolejnych wpisów

Redaktor nadszyskownik

Stanisław

Podobne Wpisy

FlixBus – Zielony przewoźnik z Niemiec.

Okazje Podróżnika

Wakacje 2022: Cieszyn – Kołobrzeg Wispol

Okazje Podróżnika

Lux Express promocja

DJ Czas