Image default
BranżoweFelietony

PKS Częstochowa – co się dzieje?

Podsumowanie

Pamiętam, jak często widywałem w Krakowie na dworcu MDA, autobusy Częstochowskiego przewoźnika. Pamiętam jak jedna z pierwszych kobiet, jaką widziałem za kierownicą autobusu, prowadziła Iveco Crossway PKSu. Bardzo dobrze sobie radziła, a połączenia miały naprawdę sporą rentowność. Niestety jak to bywa w życiu, zaraz pojawiła się konkurencja, mniejszymi pojazdami i zaczęła podgryzać. Dzis niestety nie ma już ani jednego połączenia, a konkurencja z Krakowa do Częstochowy jeździ dziś 24 razy w ciągu doby. Tak dobrze czytacie 24 razy w ciągu doby, wyrusza autobus na linii Kraków z/ do/ przez Częstochowę. Jeszcze kilka lat temu był problem, bo było niecałe 10 par połączeń na dobę. Teraz przychodzę na dworzec MDA i czekam chwile na połączenie.

Dodatkowo mam osiem par pociągów na tej trasie i tak naprawdę niemusze znać rozkładu jazdy. Wpadam na pomysł i jadę. Dlaczego PKS Częstochowa oddał taką trasę? No cóż, można tutaj upatrywać brak odpowiedniego taboru i powolne ruchy. To bolączka Spółek Skarbu Państwa ciężko odnajdują się w dzisiejszych czasach.

Jak sami widzicie nasycenie połączeniami pomiędzy Częstochową a Krakowem, jest bardzo duże, kolejne nowe trasy dalekobieżne, czy bezpośrednie są obarczone dużym ryzykiem i naprawdę muszą być przemyślane, inaczej wywalamy pieniądze w błoto, które mogą nam być potrzebne, jeśli nie mamy odpowiedniej sytuacji finansowej.

Podam przykład z własnego podwórka i myślałem, że to jest rekordzista z szybkością znikania z rynku. Na trasie ze Szczawnicy do Krakowa pojawił się pewnego czasu przewoźnik. Miał nowy tabor i spore ambicje. Niestety istniejący przewoźnicy pokazali mu jak bardzo, był nieprzygotowany. Sam mu kilkukrotnie mówiłem, że jak chce i ma możliwości finansowe, to zrobię mu odpowiednie trasy, gdzie zarobi. Nie on się uparł i po półtora miesiąca jazdy praktycznie na pusto się poddał. Skończyły mu się pieniądze.

Tak samo było niestety w przypadku PKS Częstochowa. Wszedł na linie Lublin <> Szklarska Poręba gdzie wcześniej na tej trasie próbowało kilku przewoźników, a na trasie Lublin <> Częstochowa duży gracz doszedł do wniosku, że linia nie jest opłacalna nawet na busa, ale ktoś wpadł na pomysł, może nam się uda. No niestety, mimo nawet całkiem sensownych miast po drodze, to brak odpowiedniej polityki cenowej i wsparcia marketingowego spowodował, że trasa padła, jak i najnowsze pomysły.

Skoro jesteśmy przy marketingu to to, co znalazłem na FP to absolutny strzał w stopę zobaczcie sami

Zdjęcie obranodowane swoim logotypem, a uwaga autobus ModlinBusa. Zdjęcie pochodzi z ich fan page. Nikt nie zapytał, czy może użyć zdjęcia, nikt nawet nie podpisał źródła itp. No tak ktoś pomyślał zdjęcie z internetu, to możemy wykorzystać jak własne, bo przecież nikt nas nie sprawdzi.

Ja czasem też używam zdjęć z internetu, jak nie mam swoich, ale korzystam ze stocków fotograficznych, gdzie mogę użyć. Jeśli nie ma tam interesującego mnie zdjęcia, to pytam zaprzyjaźnione media i wtedy dostaję zgodę na użycie, gdzie podpisuję autora i źródła. Tak kilka razy niestety zdarzyło mi się, że nie znalazłem autora ani źródła, ale jeśli tylko pojawi się roszczenie, postąpię, tak jak nakazuje prawo i sztuka opiszę i postaram się zrekompensować szkodę. Co więcej, była taka akcja i doszliśmy do porozumienia, bo najważniejsza rzecz to uczciwe podejście do osoby po drugiej stronie. Mnie też kilka zdjęć ukradziono, między innymi duży blog technologiczny.

Ok, ale wracamy do PKS Częstochowa.

Jeśli nie mamy własnych zdjęć, to najtańszą i najlepszą metodą jest zwrócenie się do miłośników komunikacji zbiorowej. Oni zwykle mają bogate archiwum fotograficzne i podzielą się z nami. Tak ja także czasem korzystam z Waszej pomocy drodzy czytelnicy oraz z zaprzyjaźnionych Fan Page-y jak

Jaki los czeka PKS Częstochowa?

Na to pytanie nie umiem odpowiedzieć, ale na tę chwilę jest naprawdę źle. Pasażerowie stracili cierpliwość i zaufanie do przewoźnika, a to z kolei przeniesie się na sprzedaż biletów miesięcznych, które tak naprawdę pomagają zaplanować dalsze działania. Cięcie połączeń bez analizy i głębszego sensu odcina pasażerów od dojazdu do pracy, szkoły itp. Konkurencja już to wykorzystuje i obniża ceny biletów, składa wnioski na dane trasy i przejmuje klientów, a to niestety pomoże tylko w dobiciu PKS Częstochowa.

Kolejną rzeczą, która nie potrzebnie drenuje kieszenie spółki to wieloletnia umowa z Super PKS, a lada chwila firmy leasingowe zaczyna się zastanawiać czy nie odebrać autobusów. Nowszy tabor jest w leasingu, a straszy no cóż, jest mocno wyeksploatowany.

Kończąc ten wpis, mam nadzieję, że firma się podniesie z tego, choć to, co widzę po ruchach zarządu i jak jest bezradny mam niestety najgorsze przeczucia.

Wpis jest niepełny i nie zawiera wielu ważnych punktów, z jednego powodu. Nie mam dostępu do pełnych danych i nie mogę zobaczyć, co tak naprawdę źle poszło. Mam nadzieje, że jest w firmie ktoś, kto myśli oraz zależy mu jeszcze na tym zakładzie pracy i pomoże wdrożyć odpowiedni plan naprawczy. Jest jeszcze cień szansy na uratowanie firmy.

Jak dotrze do mnie więcej danych, to wpis zostanie zaktualizowany. Na dziś opieram się na rozmowach z ludźmi z branży, pasażerami oraz doniesieniami medialnymi

Pozdrawiam
Stanisław | Okazje Podróżnika

Poniżej galeria zrzutów ekranów, jakby posty zniknęły z FP PKS Częstochowa, bo lubią to robić

 

Podobne Wpisy

Telefon w podróży

DJ Czas

Jedziemy na wycieczkę — wynajem autobusu.

DJ Czas

112 proszę słucham.

DJ Czas