Jak dobrze wiecie, powoli klaruje się sytuacja po tym, jak FlixBus przejął siatkę połączeń Polskiego Busa. Dziś uchylimy rąbka tajemnicy, co będzie po 18 kwietnia…
Kilka dni temu po mediach przebiegła lotem błyskawicy informacja z rozkładem jazdy z Wrocławia. Jako jedna z pierwszych podała ją Gazeta Wrocławska. Chodzi o ten rozkład poniżej:
- Warszawa <> Wrocław <> Szklarska Poręba Jakuszyce (lista przystanków: Warszawa, Łódź, Sieradz, Wrocław Plac Grunwaldzki, Wrocław Dworzec Autobusowy, Jelenia Góra, Szklarska Poręba, Szklarska Poręba Jakuszyce).
- Wrocław <> Kraków <> Medyka (lista przystanków: Wrocław Dworzec Autobusowy, Brzeg, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl, Medyka).
- Gdynia <> Poznań <> Wrocław <> Praga (lista przystanków: Gdynia, Sopot, Gdańsk, Bydgoszcz, Żnin, Poznań, Leszno, Wrocław, Zawidów, Liberec, Praga).
- Gdynia <> Poznań <> Wrocław (lista przystanków: Gdynia, Sopot, Gdańsk, Toruń, Bydgoszcz, Poznań, Leszno, Wrocław).
- Warszawa <> Kłodzko <> Kudowa-Zdrój (lista przystanków: Warszawa Zachodnia, Sieradz, Wrocław Plac Grunwaldzki, Wrocław Dworzec Autobusowy, Kłodzko, Polanica-Zdrój, Duszniki-Zdrój, Kudowa-Zdrój).
- Katowice <> Wrocław <> Iłowa (lista przystanków: Katowice, Zabrze, Gliwice, Częstochowa, Blachownia, Herby, Lubliniec, Dobrodzień, Opole, Brzeg, Wrocław, Legnica, Iłowa).
- Kraków <> Amsterdam (lista przystanków: Kraków, Katowice, Wrocław, Jędrzychowice, Dresen, Chemnitz, Giessen, Siegen, Bergisch Gladbach, Leverkusen, Düsseldorf, Duisburg, Emmerich am Rhein, Amsterdam).
- Wrocław <> Ostrawa <> Wiedeń (lista przystanków: Wrocław, Gliwice, Gorzycki, Ostrawa, Olomouc, Brno, Mikulov, Wiedeń).
- Warszawa <> Wałbrzych (lista przystanków: Warszawa, Łódź, Sieradz, Wrocław Plac Grunwaldzki, Wrocław Dworzec Autobusowy, Świdnica, Wałbrzych, Szczawno-Zdrój).
- Szczecin <> Zakopane (lista przystanków: Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Świebodzin, Zielona Góra, Lubin, Wrocław Lotnisko, Wrocław Dworzec Autobusowy, Kraków, Myślenice, Nowy Targ, Zakopane).
- Wrocław <> Ostrawa <> Bratysława <> Budapeszt (lista przystanków: Wrocław, Opole, Gorzycki, Ostawa, Bratysława, Rajka, Budapeszt).
- Warszawa <> Karpacz (lista przystanków: Warszawa, Łódź, Wrocław Plac Grunwaldzki, Wrocław Dworzec Autobusowy, Jelenia Góra, Karpacz).
- Warszawa <> Liberec <> Praga (lista przystanków: Warszawa, Łódź, Wrocław Plac Grunwaldzki, Wrocław Dworzec Autobusowy, Zawidów, Liberec, Praga).
- Warszawa <> Wrocław <> Zgorzelec (lista przystanków: Warszawa, Sieradz, Wrocław Plac Grunwaldzki, Wrocław Dworzec Autobusowy, Legnica, Bolesławiec, Zgorzelec).
- Zakopane <> Berlin (lista przystanków: Zakopane, Nowy Targ, Myślenice, Kraków, Katowice, Wrocław, Olszyna, Berlin).
- Kraków <> Zgorzelec (lista przystanków: Kraków, Katowice, Wrocław, Legnica, Zgorzelec).
- Wrocław <> Poprad (lista przystanków: Wrocław, Katowice, Kraków, Myślenice, Nowy Targ, Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Łysa Polana, Zdiar, Poprad).
Tak mniej więcej ma wyglądać siatka połączeń z Wrocławia, ale znacie nas i musimy po drążyć temat i doszliśmy do kilku jeszcze tras, niestety bez przystanków pośrednich, ale możemy tutaj napisać mniej więcej, co będzie.
O to one:
- Kraków <> Cieszyn przez Bielsko i Tychy (taki przebieg jest możliwy, aczkolwiek przez brak dobrej jakości połączenia może ono prowadzić także przez Katowice i tu by była spora niespodzianka).
- Kraków <> Tarnowskie Góry tu także przebieg trasy nie jest nam do końca znany, ale jak w przypadku powyżej może ona przebiegać przez Katowice.
- Warszawa <> Kołobrzeg.
- Szczecin <> Warszawa.
- Szczecin <> Gdańsk.
To są informacje niestety jeszcze niepotwierdzone na sto procent, ale dają nam pewną zajawkę, co nas będzie czekać. Na tę chwilę wielką niewiadomą jest to, co będzie z połączeniem Warszawa <> Lublin, które Polski Bus obsługiwał na swoim pozwoleniu, oraz na zasadzie dzierżawy od Polonusa (dodatkowe 5 kursów).
Z tego, co wiemy ale nie jest to oficjalnie potwierdzone, cała nowa siatka połączeń ruszy 26 kwietnia 2016 roku.
Analiza
Pokuśmy się teraz o kilka słów analizy połączeń, które wyciekły do mediów.
Jak widać, siatka połączeń Polskiego Busa uległa bardzo mocnej modyfikacji. Z naszych informacji z kilku źródeł wynika, że większość połączeń, które dziś kończą bieg w Gdańsku, zostaną wydłużone do Gdyni, nie wiemy, czy wszystkie, ale spora część, między innymi dawna P12, P13. W plotkach, jakie krążą to prawdopodobnie powstanie połączenie Gdynia <> Zakopane, przez Toruń, Łódź, Częstochowę, Katowice, Kraków, Nowy Targ, ale tego nam nikt z naszych rozmówców nie chciał potwierdzić, więc na tę chwilę to czysta spekulacja.
Cieszyć się mogą mieszkańcy Podhala, ponieważ według tego, co zostało podane i z tego, co do nas dociera w formie plotek, to z Nowego Targu, będzie można zielonymi autokarami dojechać w wiele ciekawych miejsc.
W planowanej nowej siatce połączeń jest kilka dosyć śmiesznych kursów „turystycznych” nie publikujemy ich, ponieważ są one tak absurdalne, że aż nierealne.
Bardzo ciekawie zapowiadają się połączenia ze Szczecina, który był, można powiedzieć białą plamą na mapie połączeń autobusowych. Dobrze, że FlixBus dostrzegł tutaj potencjał, ale trzeba zauważyć, że Szczecin ma jako jedno z nielicznych miast w Polsce dobre połączenia kolejowe praktycznie do każdego miejsca w Polsce. Dobrze znamy połączenia Szczecin <> Przemyśl przez między innymi Kraków, Wrocław.
Tutaj można się spodziewać, że kiedyś PKP Intercity dostrzeże konkurencje i może zacząć robić promocje, a wtedy jako przewoźnik, który ma dotowane połączenia, więc może sobie pozwolić na walkę cenową. Może nie będzie tak spektakularna, jak Polskiego Busa z Lux Express, ale może się pojawić (choć wątpię, patrząc na ruchy naszego narodowego przewoźnika).
Przewoźnicy
Dotychczas pod brandem FlixBus jeżdżą Jordan, Beta Bus, Limes oraz InterGlob (Follow Me), oraz Delta. Od grudnia 2017 roku do grona przewoźników dołączył także Souter Holdings sp.z o.o, jednak apetyt na Polski rynek FlixBus jest znacznie większy niż możliwości wymienionych przewoźników. Wiemy, że do współpracy z Flixem zostali zaproszeni dotychczasowi partnerzy Polskiego Busa, jednak patrząc na struktury właścicielskie poszczególnych przewoźników, oraz tabor i możliwości finansowe możemy powiedzieć, że część z nich na starcie niestety jest skreślona. Niestety pierwsi z listy do dalszej współpracy pod zielonym kolorem zniknęły PKS-y. Przykro to pisać, gdyż PKS Polonus, czy Polbus mają na tyle mocną pozycję, by mogły się także rozwijać pod banderą Flixa, ale tutaj wchodzą niestety struktury właścicielskie (Właścicielem jest Skarb Państwa). O tym, co zrobią i planują PKS-y, napiszemy w innym wpisie, bo już dziś wiemy, że nie oddadzą tanio skóry.
Wracamy do przewoźników. Z informacji, do jakich dotarliśmy, to pozostała część przewoźników, analizuje oferty, jakie dostali od Flixa. Dziś niestety nie możemy potwierdzić spekulacji, ale doszły do nas informacje, że cześć przyjęła ofertę, nie znamy szczegółów. Wiemy po tym, jaka jest wrzawa na forach i grupach związanych z transportem, że spora część przewoźników, którzy chcieli się dostać, nie przeszła kwalifikacji i nie spełnia wymagań, które stawia Flixbus partnerom.
Wymagania FlixBus.
Przede wszystkim najważniejszym wymogiem Flixa jest odpowiedni tabor. Lista Taboru jest dosyć krótka i zawiera konkretne modele tych producentów (na tę chwilę udało się nam tylko to ustalić, ale nie jest to pełna lista):
- Mercedes,
- Setra,
- Scania,
- VanHool,
- VDL,
- Man,
- Neoplan.
Jest to skrócona lista producentów, choć posiadanie autobusów tych marek nie jest wyznacznikiem, że spełnimy warunki stawiane przez FlixBus, a te cały czas się zmieniają i są coraz bardziej rygorystyczne.
Wiemy, że jest określona lista producentów, oraz modeli, jakie mogą jeździć w barwach FlixBus. Poniżej prezentujemy listę modeli dopuszczonych autobusów dopuszczonych do obsługi połączeń FlixBus-a. Podzielimy je na dwie części single deck i double deck. O to ona:
- Single deck
- długość autobusu 13 m, ilość miejsc 49:
- Mercedes Tourismo M/2 długość 12,96 m
- Setra S516 HD/2 długość 13.12 m
- VDL New Futura FHD2 129 długość 12,88m
- Scania Interlink HD długość 12,8 m
- długość autobusu 14 m, ilość miejsc siedzących 53:
- MAN Lion’s Coach L – R08 długość 13,8 m
- VDL New Futura FHD2 139 długość 13,9 m
- Scania Interlink HD14 długość 13,99 m
- długość autobusu 13 m, ilość miejsc 49:
- Double deck
- długość autobusu 14 m, ilość miejsc siedzących 79
- VanHool Astromega TDX27 długość 14,10 m
- Neoplan Skyliner długość 14,00 m ilość miejsc siedzących 77
- VDL New Futura FDD2 długość 14,15 m
- Setra S431DT długość 13,80 m
- długość autobusu 14 m, ilość miejsc siedzących 79
Tak wygląda pełna lista modeli autobusów dopuszczonych do obsługi połączeń FlixBus
Co ciekawe, zachodni partnerzy (Niemieccy), jeśli chcą dalej jeździć z Flixem, mają obowiązek przy wymianie taboru, lub zakupie nowych autobusów, by te były wyposażone w miejsca dla osób niepełnosprawnych. Tak więc od tego roku na liście obowiązkowego wyposażenia znalazły się windy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Naszych przewoźników jeszcze to nie obejmie, ale podobno w za trzy lata ma to być także u nas wymogiem. Z racji tego, że wielokrotnie pisaliśmy o tym, że Polski Bus ma taki tabor, musimy przyklasnąć, ale niestety dla przewoźnika jest to spory koszt (średnio cena autobusu rośnie o około 50 tys. zł, a dodatkowo zajmuje to 4 miejsca siedzące).
Co chcielibyście wiedzieć o FlixBusie?
Takie pytanie zadaliśmy dziś na naszym FanPage.
Od jakiej ceny będą zaczynały się bilety na platformie FlixBus?
Niestety tutaj nie mamy dobrych wiadomości, ceny będą się zaczynały od 5 zł, co na to wskazuje? To, że na chwilę przez pomyłkę programistów pojawiła się trasa z Katowic do Wrocławia i tam zaczynały się bilety od 5 zł, wychwycił to Dariusz z FlixBus Polska-Nieoficjalny Fan Page (Polecamy waszej uwadze ten fan page, Dariusz nie jeden raz nam pomagał i pomaga).
EDIT: Dariusz dziś sprawdził i bilety jednak będą od 1 zł. THX za info
Czy znane, wytypowane są już miejsca do usunięcia?
Tego nie znamy, ale wiemy, że zostaje usunięte trzy rzędy siedzeń, przez co zwiększa się ilość miejsca na nogi. Można to zobaczyć na zdjęciach, które także mamy od Dariusza. Jechał on niedawno autobusem ADL Plaxton Elite już po re brandingu.
Na zdjęciach macie prawą i lewą stronę autobusu. Jak widać, ilość miejsca uległa znaczącemu powiększeniu się i z relacji Dariusza wynika, że osoby mające 2,00 m wzrostu nie będą mieli już większych problemów z wygodną podróżą. Dariusz z tego, co pamiętamy Dariusz, ma 1,90 m wzrostu.
Czy planowane są połączenia na wschód/północny wschód Europy (Litwa, Łotwa, Ukraina, Rosja)?
Co do Litwy, Łotwy i Estonii nie wiemy jeszcze, ale jest pewne, że prędzej czy później pojawią się połączenia w tym kierunku. Powstanie takich połączeń jest o wiele łatwiejsze, gdyż te kraje są tak samo, jak my w Unii Europejskiej, jednak połączenia w kierunku Ukrainy czy Rosji, nie są już takie oczywiste. Fakt jest to dla przewoźników z Polski bardzo łakomy kąsek, ale tutaj analizy FlixBusa niestety wykazały problemy, które mogą powodować, że będą opóźnienia, co za tym idzie problem ze skomunikowaniem połączeń. Na ten moment połączenia będą kończyły bieg w pobliżu granicy Ukraińskiej np. w Medyce.
Będzie wdrożona funkcja lokalizacji autokaru?
Obecnie w systemie FlixBusa nie ma geolokalizacji autobusów. Jest to związane z dużą liczbą pojazdów oraz z różnymi standardami, jakie zostały zastane u przewoźników. Z tego, co dotarliśmy, to są takie plany, ale nie wiemy, kiedy i jak to będzie zrealizowane. Wiemy natomiast, że dyspozytorzy mają wgląd do urządzeń lokalizacyjnych autobusów i wiedzą, gdzie dany autobus się znajduje.
Czy docelowym miejscem przesiadkowym w Warszawie będzie jednak Warszawa Zachodnia?
Taki jest podobno plan, ale na tę chwilę nie mamy żadnego potwierdzenia.
Jak to będzie z tym nowym kalendarzem na stronie PB?
Nowego kalendarza na stronie Polskiego Busa już nie będzie. Nowości i wszystkie linie będą tylko i wyłącznie dostępne z aplikacji Flixbus oraz ze strony Flixbus.pl. Domena www.polskibus.com będzie dalej aktywna, ale włączone zostanie przekierowanie na stronę FlixBus-a.
Czy będzie rezerwacja miejsc tak jak w Polskim Busie?
Niestety tu nie mamy dobrych wieści. Z powodu zróżnicowania taboru oraz to, że przewoźnik może podstawić np. mniejszy autobus, bo sprzedano mniej biletów, na danej trasie powoduje, że jest to ciężkie do wykonania. Tak wydawałoby się, że można zunifikować numerację i po sprawie, jednak to nie jest takie proste do końca, Można tak zrobić w przypadku autobusów jednopokładowych, ale już przy piętrowych mogą pojawić się żale pasażerów, że jego miejsce jest gdzieś indziej niż podczas zakupu biletu. Obecnie we Flixie jest zasada, że siadasz tam, gdzie chcesz i jest wolne miejsce.
Jednak może się okazać, że w przyszłości pojawią się takie miejsca, ale nie liczylibyśmy na to, by szybko się to pojawiło.
Podsumowanie
Patrząc na nowe połączenia oraz na informacje, które do nas spływają początek roku 2018, zapowiada się bardzo dynamicznie. Obecnie wiemy, że zaczyna się przydział nowych tras wśród przewoźników, którzy postanowili wejść w pod brand Flixa. Dodatkowo dowiedzieliśmy się, że autobusy Polskiego Busa pod zieloną banderą nie będą kończyły biegi i zaczynały w Krakowie. MDA Kraków dla autobusów PB stanie się tylko przystankiem po drodze. Na tę chwilę najwięcej wiemy o połączeniach z Wrocławia, trochę przecieków z innych miejsc Polski. Jednak zanim puścimy dalej, część informacji jeszcze musimy potwierdzić. Mamy podejrzenia co do przewoźników, którzy by mieli obsługiwać trasy w Polsce, ale nie mamy potwierdzenia, a póki rozmowy jeszcze trwają, nie chcemy ich podawać, by nie zarzucono nam, że przez to mieli problemy i np. do współpracy nie doszło. W kolejnych wpisach opiszemy Wam szerzej, jak działa Flixbus i nie tylko. Dziś możemy powiedzieć, że czeka nas rewolucja, oraz pojawienie się ciekawych opcji podróżowania. Jednak jest łyżka dziegciu w tej beczce miodu. Jak już pisaliśmy w poprzednich wpisach, tanio już było. Nie przypuszczamy, by była jakąś drastyczna podwyżka cen, ale niestety będzie.
Pozdrawiamy serdecznie.
Ekipa Okazji Podróżnika.
P.S. W trakcie opracowywania kolejne wpisy o Flixie i konkurencji bądźcie czujni i zaglądajcie do nas.
Chcesz być na bieżąco? Polub nas na Facebooku.