Podhale po latach degradacji linii kolejowych zaczyna powoli odżywać. Zapraszamy do wpisu poświęconego inauguracji Podhalańskiej Kolei Regionalnej...
Pierwsze pociągi na Podhalu zameldowały się pod koniec XIX wieku, kiedy to powstały linie 97 Skawina <> Żywiec, 98 Sucha Beskidzka <> Chabówka, oraz 99 Chabówka <> Zakopane. Linie te połączyły Kraków ze stolicą Tatr. Ruch na tych odcinkach początkowo był prowadzony (jak w całej ówczesnej europie) trakcją parową. Do dziś po tej malowniczej trasie, a konkretniej na linii 99 z Chabówki do Zakopanego można spotkać pociągi retro ciągnięte za pomocą lokomotyw parowych. My serdecznie zapraszamy Was na taką przejażdżkę, ponieważ jest to niesamowite przeżycie, a terminy znajdziecie tutaj -> Na co jechać?
Wróćmy na szlak. Tuż przed wojną na kolejowym szlaku pomiędzy Krakowem a Zakopanem, zaczęły kursować pociągi z napędem diesla, konkretnie Lux Torpeda Pociąg ten pobił wiele rekordów w tym niepobity do dziś czas przejazdu (ze zmianą kierunków) wynoszący dwie godziny osiemnaście minut.
Mijają lata, nadeszła pierwsza i druga wojna światowa, a linia kolejowa do zakopanego cały czas z przerwami funkcjonowała. Ruch z roku na rok coraz bardziej się powiększał i aby sprostać zapotrzebowaniu na transport, w okolicy została wybudowana parowozownia w Chabówce oddana do użytku w 1944 roku.
Pociągi w trakcji parowej i spalinowej kursowały aż do momentu elektryfikacji w 1975 roku. Wtedy to w grudniu na szlaku pojawiły się pierwsze pociągi elektryczne.
Mijają lata i wydawałoby się, że kolej na linii Kraków <> Zakopane ma już lata swojej świetności za sobą, a przewoźnicy autokarowi wyparli kolej. Z roku na rok pociągów na tej linii ubywało, aż do sytuacji, kiedy to pojawił się rozkład jazdy z 6 pociągami na dobę. Sytuacja nie była różowa, ale od ostatnich kilku lat coś drgnęło. Zaczęły się budowy łącznic i tak pociąg jadący z Krakowa Głównego nie musi już zmieniać kierunku jazdy w Krakowie Płaszowie oraz w Suchej Beskidzkiej. Ostatnie miejsce, gdzie dalej następuje zmiana kierunku jazdy, jest w Chabówce. Tutaj warto też zaglądnąć do Skansenu Kolejowego w Chabówce.
Dzięki działaniu lokalnych społeczność i stowarzyszeń pojawiła się pierwsza jaskółka powrotu kolei na Podhale, czyli …
Podhalańska Kolej Regionalna.
W dniu 27 kwietnia ruszyły regularne kursy połączenia Nowy Targ <> Zakopane. Jest to pierwsze od lat połączenie wahadłowe na popularnym i przeciążonym odcinku. Co prawda oba miasta są dobrze skomunikowane, jednak przepustowość drogi krajowej nr 47 już dawno uległa wyczerpaniu, przez co odcinek pomiędzy Nowym Targiem i Zakopanem można powiedzieć, że permanentnie się korkuje. Do tego przebudowa węzła komunikacyjnego w Poroninie i remont mostu w Białym Dunajcu doprowadziły do tego, że jadąc autobusem, czy autem czas przejazdu wydłużył się często do blisko godziny lub więcej. Kolej, której tory biegną wzdłuż „Zakopianki”
Zobaczmy, jak się podróżuje PKR.
Nowy Targ.
Dworzec kolejowy w Nowym Targu jest położony nieco poza centrum miasta i to niestety nie sprzyja mu. Jednak twórcy i samorządowcy pomyśleli, by ułatwić mieszkańcom podróże i dlatego przeprojektowano układ komunikacji miejskiej tak, by skomunikować pociągi z autobusami miejskimi, I tak część linii miejskich będzie wkrótce docierała na dworzec kolejowy. Obecnie to, co widzicie na zdjęciu (ta ruina), jest wielkim placem budowy i reorganizacji ruchu przy dworcu.
Sam dworzec także będzie odremontowany i dostosowany do potrzeb pasażerów.
Zanim będzie lepiej, musimy jednak przygotować się na pewne utrudnienia. Mając na uwadze obecne prawodawstwo i to, że pociągi są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Pomyślano o tym, także planując przyjazdy i odjazdy pociągów, tak by nie trzeba było przechodzić przez tory czy korzystać z kładki.
Dzięki temu wszystkiemu do życia powrócił dawno nieużywany peron 1.
Wsiąść do pociągu …
Chciałoby się zacytować słowa piosenki Maryli Rodowicz, ale nie tym razem, ponieważ nie wsiadamy do byle jakiego pociągu, a do dobrze znanych z początkowej obsługi połączeń na Lotnisko Balice elektrycznych zespołów trakcyjnych…
EN99 – PESA Acatus Plus.
Poznajmy więc bliżej składy kursujące w ramach PKR. Pociągi, które obsługują połączenia na trasie Nowy Targ <> Zakopane są zakupione jako jedne z pierwszych przez UMWM i jak już wspomnieliśmy, pasażerowie doskonale je pamiętają z takich tras, jak Wieliczka <> Kraków Główny <> Lotnisko Balice, czy innych w Małopolsce.
Na tę chwilę nie potrzeba pojemniejszych pociągów.
Wsiądźmy zatem do naszego pociągu. Zanim to zrobimy, spójrzcie na powiększenie.
Podczas postoju na stacji przy otwartych drzwiach wysuwa się dodatkowy stopień, który ułatwia nam wsiadanie. Zajmijmy więc miejsce w pociągu.
Pasażerowie mają do dyspozycji 85 wygodnych siedzeń oraz 11 składanych siedzisk. Przy każdej parze z 85 siedzeń zamontowano po jednym gniazdku elektrycznym.
Miejsca, gdzie instalacji gniazdek elektrycznych znajdują się naklejki z piktogramami.
Na pokładzie pociągu jest miejsce na co najmniej bezpieczny przewóz co najmniej dwóch wózków inwalidzkich lub 4 rowerów na specjalnych wieszakach.
Ponadto składy Podhalańskiej Kolei Regionalnej są klimatyzowane oraz można na ich pokładzie skorzystać z WiFi. Ponadto pociągi są wyposażone w toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także w miejsce, gdzie można przewinąć dziecko.
O to byśmy wiedzieli, gdzie aktualnie się znajdujemy, dba system informacji pasażerskiej, który pokazuje najpotrzebniejsze informacje podczas podróży.
W pojeździe także zamontowano biletomaty, dzięki nim wygodnie zakupicie bilety, lub skorzystacie z karty MKA.
Mamy bilety, godzina odjazdu wybiła…
Proszę wsiadać … Odjazd
Nasz przejazd rozpoczął się z drobnym 2-minutowym opóźnieniem. Wyruszyliśmy o godzinie 12:07, by po około 25 minutach zameldować się na Stacji Zakopane. Całość przejazdu możecie obejrzeć w naszej relacji live.
Z okien pociągu oprócz ciekawych widoków możemy podziwiać ludzi stojących w korku na „Zakopiance”, a my komfortowo i bez nerwów jedziemy, patrząc, jak inni stoją.
I meldujemy się na stacji Zakopane.
Warto dodać, że pociągi Podhalańskiej Kolei Regionalnej po drodze zatrzymują się na następujących stacjach:
- Nowy Targ – stacja początkowa,
- Szaflary,
- Szaflary Wieś,
- Biały Dunajec,
- Poronin,
- Zakopane – stacja końcowa.
A i tak trasę pokonujemy bardzo sprawnie i szybko.
Podsumowanie.
Uruchomienie Podhalańskiej Kolei Regionalnej, nie było takie proste. Tutaj lata ciężkiej pracy oraz setki pism i determinacja ludzi zaowocowała naprawdę ciekawą alternatywą transportową w regionie. Dodatkowo cały projekt wydaje się bardzo dobrze przemyślany, musimy tylko poczekać na dokończenie prac by komunikacja miejska oraz podmiejska mogły dogodnie dowozić pasażerów. Dworce kolejowe w Nowym Targu, jak i w Zakopanem od wielu lat straszyły i mogły grać w najlepszych horrorach, jednak dzięki PKR te obiekty w końcu zaczęły ożywać. A my czekamy dnia, kiedy skończą się remonty i móc pokazać Wam ich nowe oblicza. Jednak już dziś warto zacząć korzystać z tej alternatywy i komfortowo podróżować pomiędzy dwoma najważniejszymi miastami w regionie. Podhalańska Kolej Regionalna także pokazuje swoją wyższość nad połączeniami busów, które, teraz mają naprawdę mocną konkurencję i będą się musiały postarać, by jej sprostać. Począwszy od ceny biletu, przejazd PKR na tej trasie kosztuje 4 zł po zwiększenie komfortu podróży.
Pierwsze koty za płoty były w czasie weekendu 21- 22 kwietnia, kiedy to odbywały się jazdy promocyjne, mieszkańcy Nowego Targu i Zakopanego licznie odwiedzali i podróżowali. Dziś w czasie inauguracji połączenia, nie było jeszcze aż takiego ruchu (sobota, długi weekend), ale można się spodziewać, że tak jak w przypadku połączeń Kraków <> Wieliczka, tak i w tym przypadku frekwencja będzie rosła i za jakiś niedługi czas będzie potrzebna zmiana taboru na większy.
Tak wygląda rozkład jazdy w tygodniu.
A jeszcze niedawno praktycznie nie było w nim pociągów.
Co dalej z Podhalańską Koleją Regionalną?
Naturalnym kierunkiem rozwoju byłoby skomunikowanie kolejnego dużego miasta w rejonie, czyli Rabki-Zdroju i w ten sposób skrócenie przejazdu także na tym odcinku. Połączenie to także byłoby dobrą alternatywą dla busów i spowodowałoby to impuls rozwojowy w regionie.
Cieszymy się z tego, że w końcu ruszyło to połączenie i mamy nadzieje, że pociągi ponownie wpiszą się w podhalańskie krajobrazy.
I już zupełnie na koniec. Operatorem połączenia Nowy Targ <> Zakopane jest
Pozdrawiamy i polecamy
Ekipa Okazji Podróżnika.