Image default
Aktualności Branżowe

SuperPKS – Super ale co?

W marcu 2016 roku wystartował Super PKS według niektórych mediów przewoźnik, według klientów także, a czym jest tak naprawdę? Zapraszam dalszej lektury…

Zanim zajmiemy się marka Super PKS, musimy cofnąć się parę lat wstecz dokładnie do roku 2007, kiedy to trzech studentów napisało portal do wyszukiwania połączeń w Polsce. Szybko powstała spółka o nazwie Inventors z siedzibą w Krakowie, która później w celu rozwoju zmieniła nazwę na Teroplan S.A. Taki zabieg był konieczny, by móc wprowadzić inwestora, aby zapewnić rozwój firmy. Portal, o którym mowa jest obecnie jednym z największych pod względem sprzedaży biletów. E-Podróznik był na tyle udanym projektem, że rozwija się także poza granicami kraju. I tutaj nie neguję fajnie, że Polski produkt odnosi sukcesy, ale niestety jest spore. E-Podróznik wpadł na pomysł, że skoro ma dominującą pozycję na rynku to, może już wszystko i nikt się nie zorientuje w ich planie zwiększenia przychodu.

O co chodzi? Już tłumaczę. Chodzi o opłatę dodatkową. Pierwotnie zachęcając przewoźników, mówiono, że bierzemy opłatę od was by klient, nie był obciążany kosztami. Ok można to było zrozumieć i nie ma problemu, ale w międzyczasie wpadł pomysł, by wraz z biletami za 1 zł wprowadzić opłatę manipulacyjną 10% wartości biletu, nie więcej niż 5 zł. Ok można to też zrozumieć, ale człowiek, kupując bilet on-line, spodziewa się, że będzie on tańszy niż u kierowcy, a tu niespodzianka. Sam się dałem na to złapać i nie powiem, zacząłem wtedy szukać, o co chodzi. I nagle się okazało, że przewoźnicy nie wiedzieli o tej opłacie. Pojawiły się pytania i E-Podróznik teraz pobiera opłatę manipulacyjną od pasażerów, ale tylko za bilety kupione bezpośrednio przez stronę E-podróżnika, jeśli kupujemy przez wdget na stronie przewoźnika w dużej części, nie ma tej opłaty.

Naprawdę nie miałbym nic przeciwko takiemu zachowaniu, gdyby było jasno powiedziane od samego początku, ale podczas wyszukiwania nie ma nic wspomnianego. Podczas wybierania połączenia i zakupu biletu praktycznie do samego końca. Tuz przed przejściem do płatności pojawia się opłata. Czemu to ukrywać? Inni mówią wprost, że biorą opłaty rezerwacyjne. Nie rozumiem tego.

Nasuwa się kolejne pytanie: Jak czuje się pasażer, który dowiaduje się, że u kierowcy czy na dworcu można kupić taniej bilet?
Poczuje się oszukany i nie obwini pośrednika, tylko napisze, że go przewoźnik oszukał, powie znajomym, że przewoźnik bierze prowizję on-line dla siebie i jak już to jedź innym niż ten, bo oszukuje. Tak z takimi sytuacjami się spotkałem.

Super PKS

OK E- podróżnik kojarzony jest tylko jako platforma biletowa, ale co to jest ten Super PKS?

Super PKS to nowa marka firmy Teroplan z założenia ma być łatwa identyfikacja marki i platformy sprzedaży biletów. Chodzi o to by klient, nie musiał się zastanawiać, z kim pojedzie i za ile, bo to wszystko ma na stronie internetowej, a jeśli już wie i jechał, to ma w swojej świadomości zakodować, że nawet jeśli nie kupił biletu on-line, to wsiadając, do odpowiednio o brandowanego pojazdu będzie mógł kupić bilet w konkurencyjnej cenie. Wszystko jak na razie jest ok z punktu marketingowego. Przyjrzyjmy się więc metodom, na przykładzie poniższego artykułu z Tygodnika Podhalańskiego.

Link do artykułu -> Tygodnik Podhalański
Artykuł ten ukazał się pierwotnie pod koniec grudnia, ale ktoś go aktualizował w 11 stycznia 2017 roku. Nie wiadomo kto, ponieważ nikt się nie podpisał, a patrząc na język, jakim jest napisany, sugeruje to, że jest to tekst z newslettera Super PKS. Skąd takie przypuszczenie?
Przeczytajmy wstęp:

Pasażerowie z Lublina, Kraśnika, Olbięcina, Zaklikowa i wielu innych miejscowości – nie tylko na Lubelszczyźnie – którzy zechcą wybrać się na zimowy wypoczynek do Krościenka, Szczawnicy czy Zakopanego, będą mieli okazję podróżować nowo uruchomioną linią, obsługiwaną przez markę SuperPKS.

Ok, ale ta linia istnieje od wielu lat, więc o co chodzi? Czytając dalej, dochodzimy do zdania, w którym pojawia się nazwa przewoźnika, czyli Lubelskie Linie Autobusowe obecnie właścicielem tej linii jest Traf Line. Ok wprowadzamy nową markę, ale dlaczego oszukujemy klientów na dzień dobry? Przecież to połączenie to żadna nowość, skorzystało z niego do tej pory kilkadziesiąt tysięcy osób. Skąd to wiem? Bo linia istnieje od bardzo dawna. Niestety takich przykładów jest więcej, wystarczy poszukać. Rozumiem, chcemy się pochwalić, ale nie róbmy z klienta idioty.

Obiecanki cacanki

Marketing dość agresywnie działa w mediach i próbuje pokazać, trochę na siłę, że SuperPKS to odpowiedź na innych przewoźników jak np. Polski Bus, Leo Express czy wycofujący się Lux Express i inni. Wszędzie podawana jest informacja, że to polski kapitał (tym zajmiemy się w dalszej części tekstu).

Jest marzec 2016 roku, na targach Warsaw BUS Expo zaprezentowano nową markę. Pokazano Scanie Touring oklejona na czarno z żółtymi wstawkami i logo Super PKS. Autobus ten należy do PKS Elbląg, który jako pierwszy dał się namówić do uczestnictwa w tym projekcie. Przewoźnik do dziś dnia jeździ pod szyldem Super PKS, ale nie wiadomo jak długo jeszcze (o tym też będzie w dalszej części). Na konferencji zaprezentowano projekt, powiedziano jak to wszystko, ma działać i zapowiedziano program wsparcia wymiany taboru. Z początku jedynym taborem, jaki miał funkcjonować pod marką to autobusy Scania Touring  ta, która została zaprezentowana. Autobus cały czas brał czynny udział w pokazach, tragach, ale na trasach ją tylko widać bardzo sporadycznie z tego, co wiem jedna lub dwie.

Okazało się, że nowi przewoźnicy jakoś nie garną się do super programu zakupowego zrobionego wspólnie ze Scanią. Może czekają na realizację i są w produkcji, nie wiem, bo to wielka tajemnica, jest. Za to pojawiły się inne autobusy, jakimi dysponowali przewoźnicy. I tak z nowych komfortowych autobusów, przeszliśmy do 5- 10-letnich. Do PKS Elbląg dołączył PKS Suwałki. Tutaj chciałem się dowiedzieć coś więcej, to starłem się z byłym już prezesem PKS Suwałki. Tłumaczył mi, że stare autobusy, które mają spory przebieg to synonim komfortu. No tak szkoda, że o tym nie wiedzieli Flix Bus, Polski Bus, Leo Express, NeoBus, Marcel, i inni. Tyle pieniędzy można było zaoszczędzić. No i do floty jaka obsługiwała Super PKS, dołączyły Volvo i Mercedes, a przypominam głównym założeniem, będzie to, że flotę będą stanowić autobusy marki Scania. Tak nas zapewniano na samym początku.

Czar prysł i w pewnym momencie na stronie projektu była taka informacja.

Wcześniej były jeszcze gniazdka 230 V oraz uwaga siatki na fotelach np. do przytrzymania gazet. Niestety screen z tym mi zaginął, a na stronie jest już nowa odsłona bez informacji o korzyściach.

Strona przechodzi cały czas ewolucję i dobrze, bo jest czytelna i zadbana. Jedyne to, że ciągle zmieniają się definicje komfortu. Dlaczego o tym pisze, ponieważ ciągle się to zmienia?

o teraz rodzi się kolejne pytanie: Czy na końcu nie będziemy się mieli cieszyć z tego, że w autobusie są siedzenia?

Tak takie pytanie tez zachodzi w mojej głowie. Pamiętamy, że początkowo miały być nowe autobusy, gniazdka 230 V WiFi, a zostało.

Nowoczesna flota. Fakt, jeśli mówimy, o Scanii Touring to się zgadza, reszta niestety nowoczesna była kilka lat temu. Wygodne Regulowane fotele, tu wszystko zależy, co podstawił przewoźnik, ale z reguły jest wygodnie (sprawdzone, zanim pojawił się SuperPKS) Doświadczenie przewoźnicy tutaj akurat jest prawda, darmowe WiFi no cóż, raz jest raz, go nie ma. Ostatnio jadąc, korzystałem z sieci przewoźnika, bo internet  z logo Super PKS nie istniał.

Za to miało dostęp do pokładowej rozrywki.

To plus, ale za brak dostępu do internetu już nie. Nie wiem może była awaria modemu, a może jednak oszczędności skoro przewoźnik ma swój to my już, nie musimy dać. Bo jest. I tak by korzystać z rozrywki pokładowej, muszę odciąć się od sieci internet. Mam szczerą nadzieję, że to była awaria. Sprawdzę to jeszcze raz, zobaczymy, jak to jest. Wróćmy do floty. Na trasie Lublin — Zakopane jeździ Scania A30 z roku 2014, gdyby nie ten zakup Lubelskich Linii Autobusowych (posiadają 4 takie pojazdy) to do projektu zostałyby skierowane Autosany.

Ok, ale inni przewoźnicy oddali starsze modele jak Volvo 9700 z 2008 roku.

źródło zdjęcia Phototrans.eu

Link do oryginału zdjęcia -> Volvo 9700 PKS Suwałki Phototrans.eu. Według tego, co jest opisane to autobus, nie pojechał rozkładowo, ale na wycieczkę. I takie praktyki u przewoźników w SuperPKS są. Więc nie mamy pewności czy przyjedzie faktycznie ten autobus, jaki nam zaproponowano w reklamie.

Pamiętajmy o jednym, że marketing ma dużo wspólnego z politykiem przed wyborami, obieca nam wszystko, to co chcemy. SuperPKS jest tego idealnym przykładem. Niestety życie mocno weryfikuje plany marketingowców i muszą się po cichu wycofywać, z tego co naobiecywali. Problemem jest też samo podejście firmy Teroplan do swoich podwykonawców, od których tak naprawdę zależy los i powodzenie opisywanego przedsięwzięcia. Idziemy dalej, bo pojawiła się nowa oferta.

SuperPKS +

Czyli najnowszy pomysł, jak przyciągnąć klientów do siebie. Przewozy door to door. Takie coś powstało kilka lat temu w odpowiedzi na zapotrzebowanie by szybko i sprawnie dowieźć ludzi z Polski zagranice. Wykorzystano lukę w przepisach i pojawiły się minivany do 9 osób, które nie posiadają tachografu, nie posiadają ogranicznika prędkości. Branża szybko się rozwijała do czasu kiedy w Niemczech, Austrii i innych krajach lokalne władze i służby nie zaczęły się temu przyglądać i karać. Dlaczego tak się stało? Z prostego powodu w trosce o bezpieczeństwo przewożonych osób. W ostatnich latach co rusz docierały do nas informacje, że ktoś zginął w wypadku busa z polski, na ogół tylko te drastyczniejsze, a statystyki są niestety dużo gorsze, niż to, co do nas dociera. Procentowo to 75% wypadków pojazdów 9-osobowych minivan to przewoźnicy. To skłoniło do wypowiedzenia walki z szarą strefą przewozów.

Jak działają tacy przewoźnicy?

Na zasadzie przewozu nieregularnego, dzięki temu omija się koncesje, pozwolenia, tachografy i wyznaczanie przystanków. Kierowca nie musi robić przerw podczas jazdy i co bardziej przeraża, może jeździć do oporu. Tak niestety to wygląda. Klient cieszy się, że odbiera się go spod drzwi domu i odwozi pod dany adres. Wszystko fajnie, ale co na to taksówkarze? Czemu wściekają się na Ubera a na to nie? Nie wiem, zapytam kilku przy okazji, jak będę korzystał. Wróćmy więc do SuperPKS +. W sezonie wakacyjnym E-Podróżnik widząc, to co się dzieje, zaproponował przewoźnikom podobną usługę w Polsce. I pojawiła się trasa door to door Zakopane — Kołobrzeg. Nie mam danych, jak sobie radzili, ale widać ok, bo podobny pomysł wprowadzono i tutaj. I tutaj marketing strzelił sobie w stopę, używając opinii klientów, jak to jest fajnie i super podróżować na kilka tygodni przed uruchomieniem połączenia. Można i tak, ale klienci to, jak już wspomniałem, nie są idioci. Tutaj jedna z dyskusji

Usługą door  to door zajmie się pewnie wkrótce Inspekcja Ruchu Drogowego, podobnie jak zrobiły jej odpowiedniki w Niemczech, Austrii i innych krajach, gdzie przewoźnicy tradycyjni płacący za wszelkie pozwolenia i przystanki zostali wzięci pod ochronę przed tak naprawdę nieuczciwa konkurencja.

Wróćmy do komfortu. To, że ktoś podjedzie pod drzwi i zabierze mnie w drogę, to nie oznacza, że będę miał większy komfort jazdy. To, że według „rozkładu jazdy” mam wyjechać o tej czy o tej godzinie, a przewoźnik mi dzwoni, że będzie dopiero 2 czy 3 godziny później ma być dla mnie większy komfort? Tak naprawdę przy tego typu połączeniu nie mogę sobie nic zaplanować, bo nie wiem, kiedy się ono odbędzie, ani nie wiem do końca, o której godzinie dojadę, a samolot prom, czy pociąg nie będą czekać. Podróż wielogodzinna w ciasnym małym minivanie należy do średnio przyjemnych. Taka jest prawda w busie 19-22 miejscowym jest ciasno, to tutaj siedzimy bok w bok. Wszystko ok jak jada szczupłe osoby, ale jak się spotkają osoby takiej postury jak ja, to podróż zamienia się w koszmar. Zapomnijcie o podłokietnikach, nie ma na to miejsca w tego typu pojeździe. Zresztą będzie kilka modeli na naszej stronie opisanych.

Tak więc czym jest SuperPKS?

Pierwotnie tytuł miał brzmieć „ Super PKS — Super Przewoźnik, Super Platformą czy Super Ściema” ale zmieniłem zdanie co do tytułu, ponieważ zagłębiłem się w temat mocniej.

Po pierwsze Super PKS to tylko platforma sprzedaży biletów, taki lepszy klon E-podróżnika z naciskiem na rozpoznawalność marki. Z punktu widzenia biznesowego jest jak najbardziej ok, ale z punktu widzenia przewoźników współpracujących z SuperPKS już nie. Przykład, kiedy to na Trasie Suwałki — Warszawa do operującego już pod szyldem SuperPKS przewoźnika dodano konkurenta. Zamiast dogadać obu by nie wchodzili sobie w paradę, dla zysku platformy dodaliśmy konkurenta. Tak będzie na innych trasach.

Po drugie Super PKS delikatne mija się z prawdą, mówiąc o nowych liniach, bo jako platforma biletowa takich nie posiada. Co ciekawe na fan pageu facebookowym  mają ustawione jako linia autobusowa, co także prawda nie jest.

Po trzecie powielili starą praktykę, czyli na końcu po cichu dodają opłatę rezerwacyjną. Dlaczego się jej wstydzą? Nie wiem, bo nikt przecież nie będzie kwestionował jej.

Po czwarte i tu jest crème de la crème.

Jak firma z obcym kapitałem, tak  Teroplan  posiada w strukturze udziałowej kapitał zagraniczny, może pisać, że to 100% polski produkt? Przecież jak to wywąchają „pseudo patrioci stadionowi” i pewni politycy to im tego nie darują. Dobra mnie to nie obchodzi jaki kapitał stoi za firma, bo inwestor to dobra rzecz i pomaga w rozwoju, ale podążanie za trendami i modami może przynieść odwrotne skutki do zamierzonych.

Podusmowując

No dobra koniec już tego tekstu. Osobiście mam jeszcze wiele pytań i będę dalej drążył temat. SuperPKS dla mnie jest stworzony na siłę i bez pomysłu, na zasadzie zróbmy coś, bo nam klienci uciekają. Pomysł w zamierzeniu jest ok, bo fajnie jak jest konkurencja, ale wykonanie obecnie jest co najwyżej średnie. Nie da się opakować starego produktu w nowe opakowanie i napisać promocja, bo klient to kupi raz i potem będzie omijał szerokim łukiem. Ciemne chmury zaczynają się zbierać nad tym pomysłem, gdyż przewoźnicy powoli zaczynają myśleć o odejściu z tej platformy, a konkurencja oferuje im lepsze warunki, przez co na chwilę obecną ten projekt stoi pod znakiem zapytania, jeśli chodzi o jego przyszłość. Najbardziej co mnie irytuje i śmieszy zarazem to schemat barw. Kolor czarny kojarzony jest z luksusem i prestiżem, ale w połączeniu z innymi kolorami traci bardzo. Z dwojga złego dobrze, że padło na żółty kolor, a nie np. srebrny, bo wtedy autobus w barwach SuperPKS przypominałby karawan.

Promocje w postaci konkursów też robi zabawne. Można wygrać np. voucher na bilet za 1 zł. Czyli co bilety od 1 zł są na vouchery? Bo podobno ceny zaczynają się od 1 zł, Konkurencja dla istniejących tanich przewoźników nie będzie, bo nie ma szans na szybką reakcję. Szansą dla bardziej komfortowych połączeń z mniejszych miejscowości? Może jakąś tam zawsze, ale umówmy się, nad ujednoliceniem standardu muszą popracować, i to bardzo, wtedy to ma sens. Jak na razie z obiecanych nowych pojazdów, nie ma żadnego, z tego, co się orientuję, a najmłodsze mają 3 lata. Konkurencja jest w trakcie wymiany taboru na nowy. Super PKS oklejania starego na nowy.

Poniżej kilka opinii klientów Super PKS


Przykładów jest więcej na FP, są też oczywiście chwalące, ale większość to zapytania o trasy i niestety narzekanie. Admini robią jeden podstawowy błąd, kasują wpisy te, które im nie pasują, a to błąd. Pisałem tutaj o tym. Ja nie mogę pisać na FP Super PKS, bo za moje pytania admini mnie zablokowali. Ot tak albo piszemy dobrze, albo …
Co do podejścia marketingowego to pisałem o tym, jak to robić tutaj -> Marketing sprzedaje, a o biletach „za 1 zł” tutaj -> Bilety za 1 zł jak to działa

Ciąg dalszy na pewno nastąpi i z biegiem czasu przetestujemy gruntowniej tę platformę, a ja będę się przyglądał temu projektowi bacznie. Chwalił jak będzie za co, a i punktował, to co robi źle. I jeszcze jedno najważniejsze na koniec

Super PKS to platforma biletowa, a nie przewoźnik 

O tym, czym miał być Super PKS, pisał między innymi Transport Publiczny -> Różni przewoźnicy, jeden brand – Super PKS

Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji oraz spróbowania i podzielenia się opinią o tym projekcie.
Stanisław | Okazje Podróżnika

Podobne Wpisy

Polska na urlop oraz Polska Pełna Przygód to nasze wakacyjne propozycje dla Was…

DJ Czas

Nowe linie od Voyagera

Okazje Podróżnika

Miało być pięknie, a wyszła… przejażdżka kolejowa po Polsce.

DJ Czas
Przeczytaj inne:
Las, Łąka i świat …

Czyli o tym, skąd jest nasze jedzenie. Zapraszamy do Bydgoszczy na konferencję o kuchni starodawnej. O to szczegóły...

Żyjąca stal czyli Parowozy pod pełną parą

Nie ma nic piękniejszego jak widok parowozu podczas jazdy. Pociągi Retro coraz częściej wyjeżdżają na szlaki, a po krótkiej przerwie...

Zamknij