W 2011 roku rozpoczęła się jedna z największych inwestycji kolejowych ostatnich lat, czyli całkowita przebudowa dworca Łódź Fabryczna. Zobaczmy zatem jak wygląda dziś ten dworzec…
Dworzec Autobusowy Łódź Fabryczna
W walentynki Polski Bus przeniósł się na dworzec Łódź Fabryczna. Ja postanowiłem się przekonać w drodze na targi Tour Salon jak wygląda na żywo ten dworzec. Pierwsze wrażenia po opuszczeniu autobusu, to ale tu pusto. Fakt jest taki, że część autobusowa na tę chwile posiada tylko dwóch przewoźników: Polski Bus, którym przyjechałem i LEO Express. Na dzień dzisiejszy koniec nie ma więcej. Poniekąd nie dziwię się tej sytuacji, ale o tym w dalszej części wpisu.
Dworzec Autobusowy ożywa tylko w momentach kiedy przyjeżdża i odjeżdża Polski Bus, wtedy można powiedzieć, że coś się dzieje. Są takie godziny kiedy na dworcu można zastać nawet dwa autobusy naraz.
Tak wiem że to dziwnie brzmi, ale na obecna chwilę to jest spore nagromadzenie pojazdów. Co ciekawe przewoźnicy mają ustalone perony Polski Bus: 20, 23, 24 Leo Express nie pamiętam ale też coś koło 19 stanowiska.
Podejdźmy w kierunku kas biletowych, które były jeszcze zamknięte
Jak widzicie kasy są oddalone sporo od obecnie obsadzonych stanowisk. Ogólnie kasy są w okolicy stanowiska 8 – 10 a to jest mniej więcej jakieś ponad 200 m od stanowisk obsadzonych obecnie. Przydałoby się by Kasy były mniej więcej w połowie dworca autobusowego. Kolejnym minusem dworca autobusowego jest to, że podawane są tylko i wyłącznie komunikaty PKP, o komunikacji autobusowej nie ma słowa w tym przypadku. Z tego co czytałem ludzie mieszkający w okolicy dworca skarżą się na zbyt głośne zapowiedzi. Fakt może tak być gdyż zapowiedzi dosyć dźwięcznie i głośno rozchodziły się po dworcu autobusowym, a pusta przestrzeń tego dworca działa jak pudło rezonansowe i może powodować wzmocnienie siły dźwięku.
Dworzec kolejowy Łódź Fabryczna
No dobra zwiedziliśmy część dla komunikacji autobusowej, teraz przejdziemy przez jedną z wielu poczekalni na teren dworca kolejowego.
To jest jedna z rzeczy, która przemawia na przenosiny z Łodzi Kaliskiej. Pasażerowie mają wygodne i ciepłe w zimie, w lecie klimatyzowane miejsce do oczekiwania na autobus. Takich poczekalni na dworcu Łódź Fabryczna jest kilka. Wszystkie są przeszklone i z muralami o różnej tematyce. Nie powiem bardzo przyjemnie się w tu oczekuje na swój odjazd. Poczekalnie są wspólne i mają wygodne przejście pomiędzy dworcami. Tutaj nie mam się do czego przyczepić. Wchodzimy na galerię dworca kolejowego i pierwsze co rzuca nam się w oczy to olbrzymia przestrzeń i brak jakiegokolwiek życia. Wiem może pora była nie odpowiednia, ale pomiędzy 6 a 10 rano to godziny szczytu porannego więc dworzec powinien tętnić życiem, niestety piękny funkcjonalny duży dworzec i martwy. Nie żeby nie było pasażerów bo ci się pojawiają od czasu do czasu jak przyjedzie pociąg, ale nie ma dla pasażera żadnej oferty by przyciągnąć go na chwilę by pozostał i dał zarobić najemcom, a przez co też utrzymał dworzec. Na galerii mamy jak na razie 4 wyspy
Jedna z nich to kawiarnia ze słodkimi rzeczami czyli Dunkin Donuts a dwie pozostałe to sieciówki z jedzeniem i kawa
Jest także jedna jedyna wyspa z książkami i znalazłem jeden kiosk Relay z gazetami. I to by było na tyle z oferty gastronomicznej i handlowej. Na zewnątrz stały jeszcze trzy foodtrucki. Przestrzeń dworca aż się prosi o wykorzystanie jest wiele miejsc na obiekty handlowe, ba można by nawet zrobić fajny hostel na dworcu.
Można by do tego wykorzystać odbudowane fasady starego dworca, które widać na zdjęciu powyżej.
Jak widać jest sporo miejsca do wykorzystania, z drugiej strony są kasy biletowe kolei
Duża liczba szklanych paneli w dachu robi niesamowite wrażenie a w szczególności podczas wschodu słońca. Sami zobaczcie panoramę tylnej części dworca
Ogólnie zadaszenie Łodzi Fabrycznej to według mnie dzieło sztuki nie tylko inżynierskiej, ale także artystycznej. Gra świateł jaka jest podczas wschodu słońca i podczas całodniowego jego operowania nie jest do opisania, a zdjęcia nie oddadzą tego co się dzieje. Pojawia się słońce i dworzec ożywa. Gra światła i cieni jest niesamowita. Aby było ciekawiej to przez większość dnia blisko 75% z tego co pamiętam dworca jest oświetlona za pomocą naturalnego światła. nawet na najniższe kondygnacje gdzie znajdują się perony kolejowe.
Skoro już wspomniałem o peronach to Łódź Fabryczna posiada cztery perony i 8 torów. Podobny układ torowy jest na Dworcu Centralnym w Warszawie, tyle że tutaj na tę chwilę Fabryczna jest dworcem ślepym czyli linia kolejowa nie biegnie dalej. Ma to się w najbliższym czasie zmienić za sprawą budowy tunelu do Łodzi Kaliskiej, którą moim zdaniem powinno się tak samo jak Fabryczną zrównać z ziemią i postawić na nowo.
Jak na razie z nowego dworca korzystają tacy przewoźnicy jak Łódzka Kolej Aglomeracyjna,
PKP Intercity
Które zaliczyło wpadkę przy mnie, choć to podobno nie pierwszy raz, kiedy pasażerowie biegali z pociągu do pociągu, ponieważ napisy wprowadzały ich w błąd, oraz Polregio
Tych trzech przewoźników jak na razie operuje na tym dworcu, ale do nich chcą dołączyć jeszcze Koleje Mazowieckie. Pociągów przybywa jeżdżących na Łódź Fabryczną, ale aby wykorzystać w pełni potencjał tego dworca i stworzyć rozbudowaną stacje przesiadkową potrzebny jest jednak tunel łączący z Kaliską. Ogólnie Układ komunikacyjny na planach zapowiada się bardzo dobrze i oby zostały zrealizowane to wtedy będzie można mówić o wzorcowym układzie dworca intermodalnego, ale w tej chwili mamy tego namiastkę. Ok wejdźmy na górę i zobaczmy front dworca i stację komunikacji miejskiej.
Po lewej stronie mamy centrum przesiadkowe skąd możemy się udać komunikacja miejską praktycznie w dowolne miejsce Łodzi. My wracamy na dworzec. Pierwszą rzeczą jaka widza ludzie wchodzący od frontu, to kasy biletowe, których jest sporo na tym dworcu.
Zaraz za kasami po lewej stronie mamy wejście na perony dworca autobusowego, a po prawej mamy cały układ ruchomych schodów na perony kolejowe. całość jest bardzo dobrze oznakowana, więc nie powinno być problemu z lokalizacja odpowiedniego miejsca, z którego wyruszamy w dalsza podróż. Czego musimy szukać z większą uwagą?
Większą uwagę musimy poświęcić przy szukaniu toalet. Ja odnalazłem dwa punkty po lewej stronie patrząc od głównego wejścia na dworzec pomiędzy poczekalniami. Nie jest to łatwa rzecz do odnalezienia. Na pewno nie znajdziecie zegarów na dworcu. Tak Łódź Fabryczna jest pozbawiona zegarów. Tak wiem to jest dworzec kolejowy i człowiek jest przyzwyczajony, że na dworcu są zegary wskazujące aktualny czas i godzinę.
Podsumowując
Łódź Fabryczna część kolejowa bardzo mi się podoba, część autobusowa robi wrażenie jest bo jest bo coś trzeba było zrobić. Jakość uzytych materiałów jest naprawdę przyzwoita, a architektura zdobywa co rusz to nowe nagrody. Dworzec jest naprawdę ładny, ale ma kilka mankamentów, których bym się nie spodziewał, że mogą wystąpić. Ktoś tutaj zapomniał o atmosferze, mimo nowoczesności i ciekawych wstawek czułem się jakbym był w kostnicy, bez życia, ale może to tylko moje odczucie. Nie wiem. Wiem tylko jedno, że ktoś w czasie budowy zapomniał o najemcach i zapomniał przygotować ofertę tak by przyciągnąć przewoźników autobusowych, handlowców. Zapomniano o ofercie dla pasażera, który nie ma możliwości zjedzenia śniadania, czy lunchu na dworcu tuż przed podróżą. Brak jest miejsc gdzie można by zając czas oczekując na swój pociąg czy autobus. Jest jeszcze wiele do zrobienia w tej sprawie, ale myślę, że da się to wszystko ogarnąć i tchnąć życie w ten dworzec. Przewoźnicy autobusowi, według mnie muszą jeszcze chwile poczekać. Na ta chwilę nie ma tu potoków pasażerskich i ciężki dojazd powodują, że będzie ciężko namówić na korzystanie z tego dworca. Mam nadzieję, że to się szybko zmieni i będzie można wykorzystać potencjał tego dworca.
Czas zbierać się z tego dworca. Wsiadamy do autobusu i ruszamy w drogę…
Łódź Fabryczna to kawał pięknego dworca, ale jeszcze musi sporo wody w rzekach upłynąć zanim osiągnie pełna funkcjonalność. Czekam na to z niecierpliwością. Po za dworcem w budowie jest nowe centrum Łodzi, a to jak zostanie ukończone zmieni diametralnie sytuację tego dworca. Na koniec jeszcze jeden filmik tym razem promocyjny dworca z Adasiem MIauczyńskim (Cezary Pazura)
Pozdrawiam i zachęcam do odwiedzin na dworcu Łódź Fabryczna, warto to zobaczyć na żywo
Stanisław | Okazje Podróżnika
Zdjęcia zrobione aparatem Nikon D3300
oraz
Smartfonem Huawei Mate 8
Dziękuję także za pomoc w realizacji tego materiału Polskiemu Busowi.