Image default
KolejPKP IntercityTabor

Wagon Restauracyjny

Ostatnio jest wielka wrzawa o braki wagonów restauracyjnych w składach pociągów ekspresowych. Są one w trakcie napraw rewizyjnych i modernizacji. My dziś chcemy Was zabrać na wycieczkę po takim wagonie. Zapraszamy do środka…

Kto z nas nie jechał kiedyś w długą podróż koleją? Chyba każdy z nas miał okazje taką podróż odbyć. Kiedyś w składach jadących przez całą Polskę był zawsze obecny wagon restauracyjny, od jakiegoś czasu powoli znikały a te co zostały czekały na swoją kolej by je zmodernizować, naprawić, zrobić przegląd. Doszło do takiej sytuacji kiedy najwyższa kategoria pociągów czyli Ekspres InterCity (EIC) w którym jest obowiązek posiadania tego typu wagonu często wyjeżdżał bez niego. PKP Intercity wtedy wyposażało taki skład w wózki bufetowe. Dziś ta sytuacja ma się zmienić i wagon y restauracyjne wrócą do składów po naprawach, które własnie przechodzą.

Jajecznica i inne specjały

Tak naprawdę wagon WARS może robić spokojnie za restaurację na kołach, choć niestety często smakiem odbiega daleko od oczekiwań klienta (albo ja mam pecha do potraw)

Pierwsze co nam się rzuca w oczy jak wchodzimy do wagonu restauracyjnego to część konsumpcyjna w zależności od tego jaka firma robiła modernizację i zamówienia tak różnią si wnętrza, ale mają jeden wspólny mianownik układ stolików. W większości składów wygląda wagonowych wygląda tak

Widok od strony bufetu i kuchni

w innym wydaniu sala wygląda tak

Sala zwykle posiada po jednej stronie podwójne stoliki z fotelami składanymi i rząd pojedynczych stolików w zależności od wyposażenia stojących, ze stołkami barowymi, lub klasyczne ze składanym siedziskiem.

W jednym końcu wagonu jest zaplecze techniczne oraz kuchnia wraz z bufetem

Z racji małej ilości miejsca każdy centymetr powierzchni jest wykorzystany by móc mieć odpowiednią ilość towaru, móc odpowiednio go zaprezentować go klientom. Miejsc tutaj jest tylko na jedną osobę. Często osoba zajmująca się obsługa bufetu jest też kucharzem i przygotowuje posiłki. Skoro jesteśmy już przy przygotowywaniu posiłków zajrzyjmy na kuchnię

Jak widzicie kuchnia jest dosyć ciasna ale posiada wszystko co jest potrzebne do gotowania. Tutaj mamy po lewej mamy szafki w których mamy pochowane produkty do gotowania, lodówkę oraz kuchnię mikrofalową, co ciekawe część wagonów jest wyposażona w piece konwekcyjne które umieszcza się po po stronie prawej gdzie jest płyta grzewcza.

na tej półce co widzicie po prawej stronie zwykle umieszcza się piec konwekcyjny. w dole zdjęcia zobaczycie zmywarkę do szybkiego zmycia garnków i patelni oraz brak na zdjęciu umywalka do zmywania. Nie ma tu zbyt dużo miejsca, ale uwierzcie mi znam osoby które w takich warunkach potrafią wyczarować cuda. Ok aby nie być goło słownym sami zobaczcie kanapkę, którą mi zrobiono w kuchni WARSU

Apetyczna co nie?

Ale niestety powtarzalność w tym zakładzie gastronomicznym jest na niskim poziomie. WARS podszedł do swojego menu korporacyjnie i bez większego nadzoru stąd potrafią się przytrafić niezjadliwe rzeczy. Jednak choćby nie wiem co to za każdym razem jajecznica z WARS-u stawia mnie na nogi. Klasyk

Wagony restauracyjne są coraz lepiej wyposażone, ale szkoleń jak ugotować dobre jedzenie, bo cenami są już przy najlepszych restauracjach.
Może gdyby tak załogi wagonów restauracyjnych wysłać na szkolenie do foodtruckowców? Myślę że dało by to dobry efekt i w WARS-ach pojawiła by się prosta smaczna klasyka. Jedno muszę przyznać to to, że kuchnie w wagonach restauracyjnych mają bardzo dużą ilość świeżych rzeczy. Mało jest potraw które wkładamy do mikrofali i gotowe, większość z nich jest przygotowywana na miejscu. Jajka są używane, a nie masa jajeczna z torebki. Świeże warzywa, mało mrożonek. To na plus, teraz trzeba pomóc by wydobyć ten potencjał, by posiłek podczas podróży by pozycją obowiązkową.

Ogólnie wagony restauracyjne są potrzebnym elementem każdego składu dalekobieżnego, nawet PolsRegio w swoim składzie Kamieńczyk z Poznania do Szklarskiej Poręby posiada takowy na wyposażeniu składu. Nie dziwi więc fakt kiedy klienci zaczęli się buntować gdy ich brakło.
Czekamy na rozwój sytuacji jak to będzie dalej.

Skoro jesteśmy przy wagonie barowym to w najnowszych zakupach EZT Flirt3 i DART także są wyposażone w człony barowe.
Tak wygląda to we Flircie
Przestrzeń ze stolikami do jedzenia oraz bufet

Kuchnia

Jak widzicie tutaj jest płyta indukcyjna. Dodatkowo Stadler wyposażył skład w dodatkową przestrzeń magazynową w członie obok, w którym jest przedział drużyny konduktorskiej oraz służbowy.

Tak wygląda człon barowy w ETR 610 czyli Pendolino

Widok na bufet

Tutaj mamy tylko miejsca stojące przy stolikach, tak samo jak we Flircie tak i tutaj nasz posiłek nam przyniosą do naszego miejsca w pociągu.

Kuchnia

Zauważcie nie ma tutaj żadnych zbędnych elementów jak i we flircie czy klasycznym wagonie restauracyjnym
Pendolino jest dodatkowo wyposażony w dobrej jakości ekspres do kawy

Zdjęć członu barowego DART-a jeszcze nie posiadamy jak tylko się nam uda będą zamieszczone w jego opisie.

O ETR 610 Pendolino przeczytacie tutaj -> Ekspres InterCity Premium czyli Pendolino
O Flitr3 przeczytacie tutaj -> Flirt z Flirtem3 dla PKP Intercity

Serdecznie zapraszamy do odwiedzin jak znajdziecie czas i głód Was pokieruje, WARS robi coraz lepsze posiłki, choć do doskonałości musi jeszcze popracować.

Pozdrawiamy
Stanisław i Ekipa Okazji Podróżnika

Podobne Wpisy

Mercedes Intouro nasz test

DJ Czas

Jak się podróżuje w Wagonie sypialnym

DJ Czas

Kässbohrer Setra AG

DJ Czas