image_pdfimage_print

Nowosądecki producent taboru kolejowego NEWAG ma ponad 100 letnią tradycję w naprawie i budowaniu pojazdów szynowych. Doskonale odnajdują się w dzisiejszych czasach co pokazuje rodzina pojazdów Impuls czy lokomotywy Dragon. Zapraszamy do poznania EZT Impuls…

Nowy Sącz to nie duże miasto położone  południowo-wschodniej Małopolsce. To tutaj w 1876 roku przy linii kolejowej Tarnowsko – Leluchowskiej powstały zakłady remontowo – utrzymaniowe  Cesarsko – Królewskie Warsztaty Kolei  późniejszy Zakład Naprawy Taboru Kolejowego a dzisiejszy NeWag. Nowosądeckie zakłady były od zawsze chwalone za jakość i szybkość wykonywania napraw, ale przemiany gospodarcze i coraz mniej zamówień na naprawę taboru ze strony PKP postawił przed firmą ultimatum, albo zaczniemy robić coś swojego, albo musimy zamknąć zakład. Wizja upadłości nie była nastrajała optymistycznie, ale w głowach pracujących inżynierów zaświtał pomysł, by zmodernizować stary skład EN57, by zyskał nowoczesny wygląd. Tak Powstał projekt pociągu Papieskiego. który był pierwowzorem serii 14WE i 19WE, który niestety nie był zbyt udanym i powstało dosłownie kilka sztuk tego taboru na zamówienie SKM Warszawa. Widząc to inżynierowie i designerzy wyciągnęli szybko wnioski i siedli do desek kreślarskich i tak powstała nowa gama produktów Impuls. Rodzina ta została zapoczątkowana przez składy 35 WE dla SKM,

w między czasie podpisano umowę z powstającymi Kolejami Dolnośląskimi na dostawę pociągów 31 WE i kolejne 36WE.

Najnowsza generacja Impulsów o oznaczeniu 45 WE jest posiadaczem rekordu prędkości pociągu wyprodukowanego od podstaw w Polsce.

226 km/h tyle pojechał podczas prób skład dla Kolei Mazowieckich.

Impuls 36We Koleje Małoplskie

Naszą prezentację wykonamy na modelu Kolei Małopolskich 36We.

Pierwsze składy z Nowego Sącza jakie zamówił Krakowski Urząd Marszałkowski były jednostki 36WE składały się z trzech członów. Dwóch członów sterowniczych i członu środkowego. EZT ma napęd o rozruchu impulsowym (to właśnie od rodzaju napędu pochodzi nazwa pociągu) Posiada cztery silniki trakcyjne w technologi asynchronicznej, które pozwalają rozpędzić skład do maksymalnej prędkości 160 km/h. Tak naprawdę składy te mogą być spokojnie homologowane na prędkość maksymalną wynoszącą 200 km/h ponieważ mają spory zapas mocy i jak udowodnili to podczas testów dopuszczających nowego dla Kolei Mazowieckich.

Kabina pasażerska jest w formacie lotniczym, bezprzedziałowym jedynie przy drzwiach są wiatrołapy

Fotele są dosyć wygodne, niestety nie posiadają regulacji, co w ruchu miejsko/regionalnym nie jest uciążliwe ponieważ pociągi nie poruszają się na trasach dalekobieżnych. Nawet Odcinek Kraków – Krynica nie powoduje większego zmęczenia. Pomiędzy fotelami mamy pojedyncze gniazdko elektryczne. O komfort podczas jazdy dba klimatyzacja, a o brak nudy WiFi, które z moich krótkich testów podczas podrózy nawet dobrze sobie daje radę. Przejście pomiędzy członami jest szerokie i łatwo je pokonać. Dodatkowym atutem jest praktycznie płaska podłoga, choć przy przejściu między członami podnosi się ona, jest to spowodowane kwestiami technicznymi

Pociąg jest bardzo dobrze dostosowany do obsługi klientów z niepełnosprawnościami posiada windy, które ułatwiają zajęcie miejsca w pociągu przez osoby poruszające się na wózkach. Osoby o ograniczonym ruchu (poruszające się o kulach) także mogą komfortowo podróżować właśnie dzięki temu że większość powierzchni podłogi jest pozbawiona stopni. Wysokość progu wejścia do pociągów jest tak zaprojektowana że praktycznie na większości stacji jest równe z poziomem peronów. w innych przypadkach wysuwa się dodatkowy stopień umożliwiający łatwiejsze zajęcie miejsca w pociągu. Po środku składu mieści się toaleta i w zależności od ilości członów może być jedna lub dwie toalety. Toaleta ma obieg zamknięty czyli nie zanieczyszcza środowiska. Ponad to drzwi otwierają się i zamykają automatycznie, a wielkość pozwala spokojnie skorzystać przez osoby na wózku, z myślą o nich zostały zainstalowane specjalne poręcze i uchwyty. WC także posiada przewijak dla dziecka. W całym składzie jest dobrze zrobiony i czytelny system komunikacji pasażerskiej.

Jak każdy nowy skład także i Impulsy posiadają stojaki na rowery, dzięki temu pociąg także jest przyjazny dla rowerzystów. Cały skład jest dość dobrze izolowany akustycznie i nie słychać w nim dużego hałasu zewnętrznego, niestety tutaj bym poprawił izolację akustyczną w miejscach gdzie są silniki trakcyjne, słychać je, ale nie jest to jakoś dokuczliwy hałas, ale mogłoby być odrobinę ciszej.

Przejdźmy do kabiny maszynisty

Impuls jest jednostką, która jest w pełni skomputeryzowana. Mechanik ma tutaj możliwość sprawdzenia on-line co się dzieje z pociągiem, łącznie z tym, że ma podgląd nawet na odbierak prądu (pantograf). Skoro jesteśmy przy kamerach to skład posiada pełny monitoring zewnętrzny jak i wewnątrz pojazdu.

Pojazd wedle relacji mechaników (maszynista) bardzo dobrze się prowadzi. Impulsy słyną ze swojej niezawodności i jak się czyta fora kolejowe i fan page-a jest bardzo lubiany przez pasażerów.

Impuls 2 – już niebawem na tory wyjedzie następca opisanego pociągu, a ja postaram się w najbliższym czasie pokazać Wam jak powstaje ten pociąg. Już raz byłem w fabryce zrobić reportaż, ale niestety karta pamięci ze zdjęciami uległa uszkodzeniu i nic nie zostało z niej.
Nowosądeckie Impulsy można już obecnie spotkać praktycznie w każdym rejonie polski. Przewoźnicy bardzo sobie chwalą te Elektryczne Zespoły Trakcyjne. Potwierdzeniem może być to, że kolejny przetarg wygrał Newag tym razem w kolejna porcja tych pociągów pojedzie do Łodzi, choć obecnie trwa proces odwoławczy Stadlera.
Zapraszam do kolejnych w wpisów o taborze.
Pozdrawiam
Stanisław wraz z ekipą Okazji Podróżnika

Przeczytaj inne:
X Małopolski Piknik Lotniczy

W ostatni weekend na lotnisku przylegającym do krakowskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego odbył się jubileuszowy, dziesiąty już Małopolski Piknik Lotniczy. Cykliczna...

Pociągiem do Zakopanego nie pojedziemy!!!

Informacja pierwotnie pojawiła się na łamach portalu Rynek-Kolejowy.pl, a my podajemy ją Wam drodzy czytelnicy. Jak na razie na okres...

Zamknij