Tak właśnie dziś 2 lutego, ale 1962 roku na tory oficjalnie wyjechał kultowy „kibelek”. Zapraszamy do lektury innego niż zwykle wpisu…
EN57
Jak już wspomniałem powyżej, dziś wpis będzie nieco inny niż zwykle. Będzie to foto galeria zarejestrowanych przeze mnie różnych odmian i malatur kultowej jednostki EN57. Zdjęcia pochodzą z kilku lat i zbierane były podczas moich podróży po Polsce. To, co zaczynamy od mojego ulubionego zdjęcia.
EN57 #1
Zdjęcie to powstało całkowicie przypadkiem i moi stali czytelnicy nie raz już widzieli je w różnych wariantach.
EN57 #2
Kolejnym zdjęciem, do którego mam wielki sentyment to, które powstało w Sopocie. Trójmiasto można powiedzieć to zagłębie EN57, a konkretniej najwięcej ich jeździ w barwach SKM.
EN57 #3
Zakopane
Zakopane od lat na stałe gości jedną jednostkę, w ciągu dnia odwiedza je kilka innych EN57
Na zdjęciu Zmodernizowany turbo kibel zwany SPOT. Zdjęcie zrobione w październiku 2017 roku. a poniżej zimowy kibelek z 2 lutego 2015 roku
Bywały takie zimy, gdzie śnieg sypał gęsto i można było pojeździć na nartach. Na koniec Zakopiańskich widoków. EN57 z Giewontem w tle
Przyczajony Tygrys ukryty Kibel
EN57 #4 Stolica
Koleje Mazowieckie
Na pierwszy ogień spokojnie pasący się na zielonej trawce Olszynki Grochowskiej EN 57 pilnowany przez Bomabrdiera i Elfa
Warszawa Wschodnia i EN57 -1913 do Skierniewic
Warszawa Śródmieście to tutaj do niedawna było największe stężenie EN57 w Polsce. Dziś trwa wielkie wycofywanie w Kolejach Mazowieckich, a EZT EN57 są sukcesywnie wymieniane na nowoczesne składy Impuls, ELF, Flirt
I ostatni Mazowiecki „kibelek” na stacji Warszawa Stadion
EN57 #5
Kolejnego kibelka złapałem podczas wyjazdu na bilecie weekendowym we Wrocławiu.
EN57 #6
i Dojechaliśmy na Śląsk, gdzie możemy znaleźć wiele ciekawych kibelków w tym zmodernizowane z silnikami asynchronicznymi EN57 AKŚ
Czy Klasyczne el-kiblo loco
EN57 #7
Wracamy do Małopolski, gdzie kibelki często gościły na dworcu Kraków Główny.
A kiedy odpoczywały, jechały sobie do Krakowa Płaszowa.
Jednak najczęściej przejazdem kursowały przez Kraków Płaszów.
Choć niedaleko stacji Kraków Płaszów czekał sobie bidulek na lepszy czas w krzaczkach.
EN57 #8
Zmodernizowany EN57 w Koszalinie
EN57 #9
Województwo Opolskie tez ma swoje kibelki, a wśród nich wersja luksusowa.
EN57 #10
Odpoczywające kibelki i czekające na zatrudnienie na dworcu w Pile
Kibelek na dworcu letnim w Poznaniu
EN57 #11
Podlasie także za pozowało mojemu obiektywowi ze swoimi kibelkami.
EN57 #12
A kot z miasta łodzi pochodzi, a konkretniej jeden z kilku zmodernizowanych składów EN57 codziennie kursuje z i do Łódź Fabryczna
Sto lat Sto Lat EN57
Niech żyją, żyją nam. Chciałby się tak zaśpiewać, choć ich czas powoli przemija, to do dziś, są jednym z podstawowych środków komunikacji zbiorowej. Ta kultowa jednostka była przeze mnie opisana tutaj ->55 lat temu rozpoczęła się pewna epoka na polskiej kolei do służby wszedł EN57
Jednak myślę, że jeśli dożyję 2022 roku to powstanie wpis 60 twarzy EN57 na 60 lecie pracy, Ciekawe czy dotrwają wieku emerytalnego?
Jedno jest pewne, w barwach Polregio mają zapewnione dożywocie. Rodzynka znajdziecie także w Koleje Dolnośląskie pod nazwą Endolino. Jest to klasyczny EN57 odnowiony z zachowaniem klasycznego wystroju i wyglądu.
Obecnie w użytkowaniu polskich przewoźników, możemy spotkać klasyczne EN57, zmodernizowane w wersji SPOT, czyli zmienione czoła pociągu i odnowione wnętrze, AKŚ, AKŁ czy AL oraz Fenix to są składy odnowione i ze zmienionym układem napędowym na silniki asynchroniczne, dzięki czemu poprawione zostały właściwości trakcyjne EZT. Ponadto na torach spotkamy EN71, ED72 nowsze konstrukcje na bazie EN57, przy czym ED to była wersja dalekobieżna, o której przeczytacie tutaj -> ED72 czyli bardziej komfortowa wersja EN57
I na koniec wersja eksportowa EN57 złapana w Nowym Sączy na terenie Newagu
Pozdrawiam i zapraszam na pokład EN57
Stanisław | Okazje Podróżnika